Hej, Skickar du med mysql-dll:en? Eller den kanske redan finns installerad på hotellet? Använder du i sådana fall rätt version? Får kolla det med webhotellet men vad gör den dll:n? Den dll:en innhåller namespacet MySql.Data. Vilken version som är rätt är svårt att svara på, det viktiga är att du har samma version som webhotellet. Men i normalfallet ska det fungera om du skickar med din fil och lägger i bin-mappen. Dll:n innehåller alltså "info" som hämtas av: All "MySql-specifik" funktionalitet finns i den dll:en. Okej, kollar upp det och återkommer kanske med fler frågor :)MySql-koppling i C#
Jag försöker få till en MySql-koppling sak i C# men det blir inte helt rätt.
Koden i default.aspx.cs
using System;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;
using MySql.Data.MySqlClient;
public partial class _Default : System.Web.UI.Page
{
protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
{
String ConnStr = "SERVER=localhost;DATABASE=xxx;UID=yyy;PASSWORD=zzz";
MySqlConnection minConnection = new MySqlConnection(ConnStr);
MySqlCommand minCommand = minConnection.CreateCommand();
MySqlDataReader minDataReader;
//Sql-satsen + skriva ut
minCommand.CommandText="SELECT fldLanId,fldLan FROM tblLan ORDER BY fldLanId";
minConnection.Open();
minDataReader = minCommand.ExecuteReader();
while (minDataReader.Read()) {
Response.Write(minDataReader["fldLanId"] + " ," + minDataReader["fldLan"] +"<br />");
}
//Rensa upp
minDataReader.Close();
minConnection.Close();
}
}
koden i default.aspx:
<%@ Page Language="C#" AutoEventWireup="true" CodeFile="Default.aspx.cs" Inherits="_Default" %>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" >
<head runat="server">
<title>Untitled Page</title>
</head>
<body>
<form id="form1" runat="server">
<div>
</div>
</form>
</body>
</html>
Får bara Runtime Error på sidan när jag kollar upp på webbhotellet.
Är där något jag missat i koden?
Sv: MySql-koppling i C#
/JohanSv:MySql-koppling i C#
Vilken version ska det vara?Sv: MySql-koppling i C#
using MySql.Data.MySqlClient;
Rätt tänkt?
Så Jag måste själv ladda ner dll:n? Den finns inte på webhotellet automatiskt, om man nu kan köra .net-sidor där?
Så den filen jag laddar ner ska vara samma version som webhotellets? Behövs det två filer för att detta ska fungera? Är rätt ny på .net :)
Var finns bin-mappen? Är den på webbhotellet och Vilken fil ska läggas där? Dll:n?Sv: MySql-koppling i C#
Du har redan filen på din dator om du kan köra projektet där. Den ingår inte som standard i .NET, så det är inte säkert webhotellet har filen, men det står säkert på deras support-sidor.
Om filen inte finns installerad på webservern kan du lägga den i bin-mappen. Det enklaste sättet är att sätta propertyn Copy Local = True för din referens till MySql i projektet. Då skapas en bin-map med filen i som du sedan kan kopiera till webhotellet.
Tack så länge!
Kom på att i vilket förhållande till .aspx(.cs) filerna ska bin-mappen vara?
Ska filerna och bin-mappen ligga i samma mapp på servern?