Hej, en riktigt enkel fråga, för enkel för att hitta svar på börjar jag tro efter en del googlande och läsande. Jag glömde tala om att det är en Access databas jag vill jobba mot. För SQL server finns mer exempel... Här har du något att utgå ifrån. Helt otestat! Jag tror det här är min anslutning: Om man vill göra en enkel grej i blindo på ett snabbt sätt så är access/sqldatasource jättebra. Vill man lära sig systemutveckling så bör man skippa dessa. Jag är nöjd om jag får det att funka och har någolunda känsla för vad som händer. Med 2 barn med blöjor, heltidsjobb (inte data) och ett hus som håller på att byggas ut så får man kompromissa lite... Jag visar min lösning för nästa som kör fast:lagra värdet i en textbox i databas
Om jag vill lagra innehållet i en textbox i en databas när jag klickar på en knapp, hur gör jag då?
Jag tror ni förstår vad jag söker av följande rader, fast jag vet att det är åt skogen...
Protected Sub Button2_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs)
adoRecord.Recordset.Fields("namn").Value = TextBox1.Text
End Sub
Jag har dummiesböcker på 1500 sidor om asp.net 2 och alla exempel och sånt använder formview och dom funktionerna för ändamålet. Praktiskt när det funkar, men inte i mitt fall :(
Jag använder asp.net 2.0 vbSv: lagra värdet i en textbox i databas
Sv: lagra värdet i en textbox i databas
Dim ssql As String
ssql = "INSERT INTO Mytable(field1, field2) VALUES(1,'" & txtbox1.text & "')"
Dim conn As New OleDb.OleDbConnection("skriv in din conn-string här")
Dim com As New OleDb.OleDbCommand(ssql, conn)
com.ExecuteScalar()
conn.Close()Sv: lagra värdet i en textbox i databas
<asp:AccessDataSource ID="AccessDataSource2" runat="server" ConflictDetection="CompareAllValues"
DataFile="C:\Documents and Settings\Administratör\Mina dokument\Visual Studio 2005\WebSites\WebSite8\App_Data\db1.mdb"
DeleteCommand="DELETE FROM [Main] WHERE [ID] = ? AND [Datum] = ? AND [Vem] = ? AND [Projekt] = ? AND [Vad] = ? AND [Hur] = ?"
InsertCommand="INSERT INTO [Main] ([Datum], [Vem], [Projekt], [Vad], [Hur]) VALUES (?, ?, ?, ?, ?)"
OldValuesParameterFormatString="original_{0}" SelectCommand="SELECT * FROM [Main]"
UpdateCommand="UPDATE [Main] SET [Datum] = ?, [Vem] = ?, [Projekt] = ?, [Vad] = ?, [Hur] = ? WHERE [ID] = ? AND [Datum] = ? AND [Vem] = ? AND [Projekt] = ? AND [Vad] = ? AND [Hur] = ?">
Sv:lagra värdet i en textbox i databas
Sv: lagra värdet i en textbox i databas
Det är bara 30 år till pension så när jag kommer dit så får jag väl lära mig rätt metod ;)Sv: lagra värdet i en textbox i databas
Protected Sub Button1_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs)
Dim Connection As OledbConnection
Connection = New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.Oledb.4.0;" & _
"Data Source=C:\Documents and Settings\Administratör\Mina dokument\Visual Studio 2005\WebSites\WebSite8\App_Data\db1.mdb")
Connection.Open()
Dim Command As OleDbCommand
Command = New OleDbCommand("INSERT INTO Main(Vem, Projekt)" & _
" VALUES ('" & TextBox1.Text & "', '" & TextBox2.Text & "')", Connection)
Command.ExecuteNonQuery()
Connection.Close()
Label1.Text = "Record Inserted"
End Sub
glöm inte:<%@ Import Namespace="System.Data.Oledb" %> 'under vb grejen längst upp