Jag har gjort ett "program" i ASP.Net 2 som jag kanske kan sälja till någon, men dom kommer att lägga det på sin egen server. :-) Det hoppas jag verkligen inte. Tack, ska söka lite på detta. <b>när det sedan uppdagas att någon annan varit in och pillat så har ju denne alla möjligheter att blåneka...</b> Arbeta med "code-behind" -filer till dina aspx/ascx. Dessa (.vb) filer kompileras då till dll filer när du publicerar sajten. På så vis separerar du markup (html) från källkod. Dll-filerna kan inte ändras och dess innehåll är dålt. Säger inte att koden måste vara öppen, men det är ju lätt att lösa problemet om den är det: Ingen .NET kod är helt dold. Skyddar man den inte genom en DotFuscator (stavas så?) så är det fullt läsbart med till exempel Reflector. Jodå, vid publish checkar man bara bort "Updatable files" eller vad det heter, så går det inte. Kolla på Web Deployment Project (se http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa479568.aspx.Hur dölja koden?
Kan jag på något vis kompilera delen med min vb kod så inte heller de som har tillgång direkt till servern kan se koden bakom?
Jag önskar sälja licenser av "programmet" inte sälja källkoden.Sv:Hur dölja koden?
Tänkte bara att det är enklare att slippa tråkigheter om man gör det lite krångligare att orsaka problem.
Säg till exempel att det är någon som har gått en grundkurs i HTML som känner sig varm i kläderna och av någon anledning känner för att "bara fixa lite" och råkar göra nåt tok som gör att det funkar sämre, eller inte alls. Till att börja med så lär ju jag få höra vilket skräp jag levererat, när det sedan uppdagas att någon annan varit in och pillat så har ju denne alla möjligheter att blåneka...Sv:Hur dölja koden?
Är det något som ställer större krav på webhotellet än vanliga asp.net 2.0 ?Sv: Hur dölja koden?
Om han har fått källkoden på en CD, är det ju bara att be honom plocka fram den och jämföra koden. Då framgår det tydligt att han har modifierat koden.
<b>Jag önskar sälja licenser av "programmet" inte sälja källkoden.</b>
Du behöver ju inte sälja (upphovsrätten till) källkoden. Du kan sälja licenser till källkoden.Sv:Hur dölja koden?
Visst, och om vi inte kommer överens ändå (CDn kan ju vara spårlöst borta) så kan vi tjata livet ur varandra om vem fel det är och lägga ned massor med arbete helt i onödan efterssom det undvikits om det varit lite svårare att ställa till det...
Troligen så kommer det aldrig att bli några problem, men det är ändå nyttigt att förebygga sådant.Sv: Hur dölja koden?
Sv:Hur dölja koden?
1. Lägg koden i ett slags dokument, signera det digitalt båda två (med tillbörliga säkerhetsprinciper).
2. Skriv ett avtal som säger att all garanti är void om koden ändras. Skulle diskussion om det uppstå, så kan båda parter hänvisa till dokumentet. Det är inget snack om saken, är det ändrat så syns det, är det inte ändrat så syns det också.
Detta måste förstås göras vid varje release.Sv:Hur dölja koden?
Koden går att läsa även efter att man "skyddat" den men det blir svårare eftersom alla namn bytts till något liknande A, B, C osv...
Sen finns det väl inget rätt eller fel sätt att programmera ASP.NET 2.0 på men något som rekommenderas är att arbeta med koden i codebehind filer.
Det du dock, vad jag vet, inte kan skydda dig ifrån på något sätt är modifieringar i aspx filerna, alltså de som innehåller HTML och placeholders för kontroller. Dessa kan användaren fritt modifiera efter eget behag...Sv: Hur dölja koden?
DotNetFuscator skräpar ner koden så det blir nästan omöjligt att revers-ingenjera koden..Sv:Hur dölja koden?
Det innebär att du bygger en leverans där alltig förkompileras (även aspx-sidorna) så att de inte har någon källkod alls och därmed inte kan klanta till det.
Vill du även skydda dig mot att de pillar runt med t.ex. Reflector så kan du även signera dll:erna med en egen strong name key. Pss så kan du bevisa att de varit inne och pillat i dll:erna eftersom de inte kan signera igen med din nyckel.
Web Deployment Project är suveränt av en massa andra anledningar också, jag rekommenderar det varmt.
/Andreas