hej, Du kan i codebehind ta reda på vilken sida du är på med request.url.tostring() , då kan du inaktivera den länken kod-mässigt kanske? Tack för det, Nej jag använder inte det, tacl fär dett, tanken är rätt, men på klicket postas nog sidan om, så därför kommer du inte se något. Ja, det blir enklare med SiteMap-providern. Tack Pelle Johansson,göra meny
jag har gjort en meny (vb.net 2.0) som är länkar när dem blir klickade en sida öppnas till höger om dem,
mitt problem är att den aktiva item:en ska inte vara länk (den är länk om den inte är klickade)
tack för hjälpen.Sv: göra meny
Sv:göra meny
problemet är att vet inte hur man inaktivera en link, hur kan man komma åt en <a> i codebehind?Sv:göra meny
Hur så blir det endklare med SiteMapProvider? hur?
tackSv: göra meny
om du vill avaktivera en <a> tag så är det nog enklast att du använder dig av en <asp:HyperLink runat="server"> som du enkelt kommer åt i codebehind.Sv:göra meny
men jag måste veta vilken länk av meny som är klickade och sen när den är klickade då måste den vara avaktiverad
if Link1.Clicked
Link1.Enabled = false
är det rätt ?Sv: göra meny
om du tar reda på vilken sida du står på, säg sid2.aspx, då vet du också vilken länk du skall inaktivera, för i din page_load står då kanske...
nåt i stil med ....
sid1.text = "Sida 1"
sid1.url = "sid1.aspx"
sid2.text = "Sida 2"
sid2.url = "sid2.aspx"
String x = Request.Url.ToString()
' x = "sid2.aspx"
if (x == "sid1.aspx")
sid1.enabled = false;
if (x == "sid2.aspx")
sid2.enabled = false;Sv: göra meny
Du specifierar strukturen i web.sitemap, sedan binder du till exempel en Repeater, i din repeater så kollar du i ItemDataBound om SiteMap.CurrentNode.Equals(node) där node är e.Item.DataItem typad som SiteMapNode.Sv:göra meny
men menyn och allt annat ligger på samma sida, det är bara Divar som ska döljas eller visas.
jag har bruttats med den i mer en än vecka men fortafrande har inte löst det.