Jag håller på med en funktion där man ska kunna ladda upp mp3-filer. Som standard får ju inte filer man laddar upp vara mer än 4MB har jag för mig. Var kan man ändra detta, jag skulle behöva kunna ladda upp 6MB. När jag kontrollerar storleken har jag skrivit så här: Börja med att innesluta koden i ett try-catch block och skicka ut felmeddelandet du får. i web.config kan du också ställa in vad som tillåts att ta emot och då måste du fånga det felet. Om jag inte minns helt galet är den maximala uploadfilstorleken 4MB som default i asp.net och denna ändras i applikationens web.config (bör heta nåt i stil med MaxRequestLength eller så)Kontrollera storlek på en fil?
<code>
if (upMusic.PostedFile.ContentLength > 4000)
lblWarning.Text = "Filen är för stor, den får inte vara större än 4MB.";
</code>
Men postar jag en fil som är störren än 4MB så får jag "Sidan kan inte visas". Jag skulle vilja kunna visa ett meddelande till besökaren att filen är för stor. Visst är det så jag ska skriva?Sv: Kontrollera storlek på en fil?
Har du tagit hand om det med try/catch så kan du lägga in ett ordentligt felmeddelande
try
if () {
}
catch
lblWarning ...
Din test på 4000 är nog 4000 bytes, så där får du öka på lite för att få en korrekt kontroll.Sv: Kontrollera storlek på en fil?