Hej! Updatering: Jag har nu provat att köra VB6 applikationen på min utvecklings dator där även WCF servicen är hostad. The type initializer for System.ServiceModel.DiagnosticUtility threw a Exception
Jag har byggt en WCF COM komponent som kommunicerar med en WCF service för att autentisera användare.
För att göra pojektet till en COM komponent så måste man gå in i projektets poperties>Build och kryssa för "Register for COM interop".
När jag kör unittest mot denna COM komponent med en given användare så fungerar allt bra.
Jag har skapat ett setup projekt där jag peckat ut COM komponent klienten, alla DLL verkar komma med förutom just COM komponent klientens egna DLL, istället ersätts denna med en TLB fil. Tittar man på poperties för denna TLB file så står det att den är registrerad med vsdrfCOM.
Det genererade MSI packetet är kopierat till en "ren" dator som har Framework 3.0 installerat, installationen går bra men då config gilen inte finns med i packetet så kopierar jag över denna manuellt. Filen får namnet app.exe.config där app är namnet på min applikation.
En VB6 applikation änvänder sig sen av denna COM komponent för att autentisera användare.
Alla Exceptions som förekommer inne i COM komponenten kastas vidare vilket gör att VB6 applikationen får ta del av dem.
När jag kör VB6 applikationen och försöker autentisera så får jag följande fel från COM komponenten:
The type initializeer for System.ServiceModel.DiagnosticUtiliti threw an exception
Jag har ingen aning varför detta uppstår och hoppas nu på att någon av er kan hjälpa mig.
MVH
JimmySv: The type initializer for System.ServiceModel.DiagnosticUtility threw a Excep
Jag använde inte setup programet för att installera com komponenten.
Först fick jag fel om att den inte hittade något i config filen och detta berodde så klart på att jag missat flytta med den. Men sen fick jag samma problem som ovan vilket tyder på att det inte är något problem med DLL registreringar?
Om jag kör unittest direkt mot COM komponenten i min utvecklings miljö så fungerar det hela vägen utan något fel alls?