Hej, Jag skulle nog vilja veta vad du skall göra innan vi krånglar till det för mycket ;) Det enklaste och det första jag kommer på är att du för varje rad i ditt DataSet kopierar över värdena till ett likadant DataSet samt att för varje värde se om det redan existerar i ditt nya DataSet och om det gör det så lägger du på ditt tecken.Läsa igenom ett dataset och uppdatera raderna ifall det finns dubletter
Jag har laddat ett dataset från en rekursiv funktion. I detta dataset har jag två fält. Ett barn och ett föräldrar fält.
När samtliga data är införda i datasetet vill jag öppna det igenom och läsa igenom innehållet. Förekommer det dubletter av ett barn alt. förälder så vill jag lägga på ett ASCII tecken på värdet för att särskilja innehållet ex. nedan: ( Viktigt att tänka på är att allt är sorterat när det kommer, det är viktigt att inte lägga på ascii tecken då en förälder / barn är i samma gruppering för jag vill att de skall följas åt )
Barn | Förälder
2 | 1
10 | 1
3 | 2
4 | 2
5 | 3
3 | 10
4 | 10
10 | 11
10 | 3
Detta skall bli:
Barn | Förälder
2 | 1
10 | 1
3 | 2
4 | 2
5 | 3
3A | 10A
4A | 10A
10A | 11
10B | 3
Någon som har en bra ide för hur man skall göra detta?Sv: Läsa igenom ett dataset och uppdatera raderna ifall det finns dubletter
Sv: Läsa igenom ett dataset och uppdatera raderna ifall det finns dubletter
Men jag håller med Pelle där att det är nog bästa om du förklarade lite vad du ska använda detta till, kanske finns det en enklare lösning!