jag börjar få rätt hyfsad koll på hur jag skriver kod nu. Jag har dock fortfarande "lite" problem med OOP. Jag brukar göra så här när jag skriver kod idag. Här är en gammal artikel som jag kasta ihop en snabbis en eftermiddag för några årsedan. OOP?
Säg att jag ska göra till exempel en meny, då gör jag en databasklass "MenuDB" och en klass "Menu". I DBklassen sköter jag alla anrop till databasen och i den andra deklarerar och sätter jag värden på egenskaperna för objektet. Jag har fått för mig att detta heter datalager och affärslager stämmer det?
Jag läste nånstans här på Pellesoft att man skulle använda tre klasser för att det skulle vara riktigt bra med OOP. Nu hittar jag inte tillbaka till detta. Kan någon förklara vad man ska göra i de olika klasserna samt vad de kallas typ affärslager, datalager osv. Jag har lite svårt att fatta vad man ska göra i det tredje lagret, jag menar jag skriver ju kod i code behind också.Sv: OOP?
men du kan säkert få lite grundidéer om detta med objekt och klasser som är en viktig punkt i
just OOP!
Artikel [Mappa din specifikation (User Story) till kod. ]
Det finns även massa böcker som tar upp ämnet.
Men det är rätt mkt att hålla reda på om man inte är van vid det så jag läs artikeln den innehåller sina stavfel ;-) men man kan inte va bäst på allt...
När du börjat få ordning på dina objekt är nästa steg att läsa in dig på ex. polymorfism, Arv och inkappsling som är 3 grundläggande saker ang OOP m.m.
mvh Johan
.Net konsult - HiQ AB
www.johannormen.com/blog