Tjenare! Han menade nog underscore _ , inte bindestreck. Är ord i adressen uppdelade med / eller - så kan nog sökmotorerna se dom som enskilda ord, till skillnad mot om allt är ihopskrivet. Tack för era synpunkter. Har nu även börjat läsa om Url Rewriting och det ska tydligen vara riktigt bra sett ur ett SEO-perspektiv. Har sett att en del sajter kör med URL:er utan suffix och tydligen ska det vara bra. Jag har hört folk säga att suffix är att föredra ur SEO-synpunkt men själv tror jag att det inte påverkar alls. Man måste komma ihåg att Googles uppgift är presentera den sida som är mest relevant baserat på sökorden. Hurvida innehållet är bra eller dåligt kan inte utläsas från suffixet och borde då heller inte påverka något. Och vi kan ju länka till en gammal tråd där vi diskuterade detta, [Slopa filändelser?] Bra att färska upp minnet ibland. Jag hade glömt att jag ville ha bort suffixen på filer också, nu när jag läste allt igen så känns det åter som en bra idé. Nu har jag inte testat, men det är väl klart att du kan ha bindestreck i dina aspx-filer, jag kan förstå om du får något fel vid skapandet av filen, men sedan om du ändrar på filnamnet och låter klassen heta det ursprungliga, bör väl inte bli några större problem?Namngivning av filer [SEO]
Har googlat en del om namngivning av filer (aspx) utifrån ett SEO-perspektiv och inte funnit vidare bra information. Någon rekommenderade att man skulle namnge sina filer med bindestreck om namnet utgjordes av flera ord. Men det kan man ju inte göra i ASP.NET.
Vad har forumet att säga om detta?
// NickeSv: Namngivning av filer [SEO]
Namngivning handlar mycket om hur tydlig du vill vara. Det gäller oavsett om det är variabler i din kod eller filnamn. Jag tror du klarar det med sunt förnuft. Säg att en sida heter Order.aspx, du skall sedan ha en ny sida som heter OrderDetaljer.aspx och en OrderStatistik.aspx - jag tror det enkaste för alla är att hålla ihop namn genom att gruppera - precis som det görs med NameSpace..Sv: Namngivning av filer [SEO]
<b>Ett-exempel</b> och <b>ett/exempel</b> kommer att kunna ge träff på orden "ett" och "exempel" medans <b>ettexempel</b> inte gör det.
Och jag tror inte att han syftade på liggande understreck. Ur rent SEO-perspektiv så fungerar det säkert lika bra, men står den adressen i en understruken länk så ser besökare inte det liggande understrecket lika lätt. Kanske ingen stor sak, men jag tycker att det är bättre att använda bindestreck.
Edit: Nu ser jag att du kanske frågade efter en lösning för problemet i ASP.NET och det vet jag inget om.
/ThomasSv:Namngivning av filer [SEO]
Någon som har erfarenhet om detta?
// nSv: Namngivning av filer [SEO]
Sen tycker jag däremot att adresser ska vara teknikneutrala, dvs att visa att en sida använder sig av ASP genom asp-suffix eller PHP genom php-suffix är onödigt och försvårar bara när man ska byta teknik.
Så av den anledningen ska du köra utan suffix.
/ThomasSv:Namngivning av filer [SEO]
Sv: Namngivning av filer [SEO]
Men prio 1 är nog att införa det på webben. Till skillnad mot lokala filer så kan jag inte se att den suffixlösa webben skulle skapa några problem alls, bara fördelar.
/ThomasSv: Namngivning av filer [SEO]
Nu har jag inte Visual Studio på den här datorn, får testa i morgon helt enkelt.
Det slutgiltiga är väl att använda en Url rewriter för att mappa ex. jag-har-bindestreck.aspx till jagharingabindestreck.aspx.