Hej! Hej Jimmy, Hej Johan! HejSkicka typade dataset över WCF
Jag har följande project
Client
ServiceImplmenetation
ServiceContracts
DataContracts
Business Logic Layer
Data Access Layer
I DAL:et finns finns det tableadapters som genererar typade dataset, dessa känner inte client till. Nu vill jag skicka dessa typade datasetten till klienten utan att genererar proxy versioner av de typade datasetten.
Kanske man kan göra om datasetten till XMLdocument och skicka dessa, och sen på klienten och sen göra om dessa XMLdocument till typade dataset, är detta möjligt? och isåfall hur?Sv: Skicka typade dataset över WCF
Förstår inte fullt ut varför du inte vill ha en proxy med kontrakt (dataseten) då det är så tanken kring WCF är byggd?
Dy kan seraliisera dina objekt och sedan deserializera demm dock måste båda sidorna ha kunskap
om objekten för kunna göra detta. Det borde de i ofs ha i detta fall.
Personligen är jag inte så förtjust i dataset varken typade som otypade utan kör hellre en DTO modell. Data trancfer Ojekcts. I korta drag en klass med properites som innehåller enbart data och inte massa
lull lull metoder m.m. Dock kommer du inte ifrån proxy här heller pga hur WCF arbetar.
Du kan ju om du vill. Skicka datat som vanlig XML och på klienten ha en brooker som mappar om XML och fyller upp ett objekt som du har på klienten. På så vi behöver bara brookern känna till hur dit objekt på klienten ser ut och hur den skall tolka din XML till att fylla detta objekt med datat.
Mvh JohanSv:Skicka typade dataset över WCF
Tack för svaret!
Jag kör på en service datacontracts som i sin tur innehåller kända(för både service och client) klasser. Men så behöver jag transportera större mängder metadata vilket jag anser dataset kan vara perfekta för(även om de har lite extre lull lull).
Problemet är att de typade datasetten genereras nere i dalet av tableadapters, detta gör att klienten inte känner till dem(kan inte ha en referens från klienten till DALet). Frågan är då om det finns något annat vis att sköta detta på än att generera proxy versioner av datasetsen på klienten?Sv: Skicka typade dataset över WCF
Grejen är just att de inte är perfekta ;-)
Svårt att ge dig ett bra och hållbart förslag när jag inte direkt är med på vad ditt problem är.
Att skicka "MASSA" data kan man ändå göra med kontrakt. Man kan om man är lat bara skicka
en stäng med all denna data och som jag då tidigare oxå nämnde mappa om den på klienten till
rätt sak.
Mvh Johan