Jag försöker använda de inbyggda kontrollerna i ASP.NET 2.0 istället för att skriva mina egna. Men jag behöver ju kunna koppla de användare som är inloggade och gör saker på sidan till en annan databas på min SQL Server där jag har själva innehållet på webbsidan. Hur ska man göra detta? Ska man skapa member och roles tabeller i min egen databas och använda det eller hur kan jag lösa det på ett smidigt sätt? Den bästa lösning är att skriva en egen Membership-provider och en egen Roles-provider. Det tar lite tid, men blir den snyggaste lösningen. Det är dock inte speciellt svårt, bara lite tidskrävande om man vill få all funktionalitet att fungera. Du kan låta bli att implementera en del av metoderna om du inte behöver all funktionalitet. Använda egen databas eller koppla användare med ID till en annan?
Sv: Använda egen databas eller koppla användare med ID till en annan?
Alternativt kan du flytta över de tabeller som används ur aspnetdb-databasen till din databas. Personligen vill jag inte ha andras tabeller i min egen lösning, men det är en snabbare lösning än att skriva eget.
[Edit] Bästa lösningen är kanske lite beroende på situation...snyggast är kanske bättre uttryck... [/EDIT]