Tjena, Calendern hanterar du lättast med kod typ den som följer... Tack!!! Ja, det är en sådan typ av kontroll jag menar. Jag vill lista sidor i Episerver baserat på vilket datum som är valt i kalendern (dessa sidor innehåller epi-properties som i sin tur innehåller datum-värden mm). Alternativet är väl att använda PageDataCollection, men jag är lite osäker på hur den funkar... Men i princip kan man alltså skapa en klass som implementerar något av dessa interface och har ett antal fält (som initierats av en funktion som loopar genom sidorna mm)? Listan ska visa värdena från dessa fält (sida med en länk, datum etc) för varje sida med en repeater, ungefär såhär: Hängde tyvärr inte helt med i din fråga. Kanske jag som är seg, men jag behöver nog en förklaring till... Inte helt enkelt, men vi kan lämna det så länge... Däremot har jag en annan fråga angående att kalender-kontrollen skall gråmarkera och ej göra datum bakåt i tiden klickbara. Det funkar bra, men av någon anledning så blir dagens datum också icke klickbart. Har du nån idé om vad det kan bero på och hur man kan lösa det? Det beror på följande kod: Det beror nog på att Tack,ASP Calendar och DataBind
Jag håller på och bygger en kalender i ASP.Net och tänkte använda asp:calendar-kontrollen. Kunden vill dock att man INTE ska kunna välja ett datum BAKÅT i tiden i kalendern (dvs gårdagens datum och bakåt skall ej vara klickbara), är detta möjligt? Och hur gör man detta i så fall?
Sedan har jag en fråga om DataBind, kan man databinda ett "eget" objekt, eller måste det vara en DataGrid eller en array?
Tack på förhand!Sv: ASP Calendar och DataBind
<code>
protected void Calendar1_DayRender(object sender, DayRenderEventArgs e)
{
if (e.Day.Date < DateTime.Now)
{
e.Day.IsSelectable = false;
e.Cell.BackColor = Color.Gray;
}
}
</code>
Vad gäller databindning så kan du binder en repeater eller en datalist eller liknande kontroller mot alla klasser som implementerar IEnumerable eller IListSource. Gissar att det var det du menade, att använda "DataSource". Vill du databinda en property så kan du göra det mot vilken annan property som helst...Sv:ASP Calendar och DataBind
Sida 1 2007-11-20 Värde från property
Sida 2 2007-11-20 Värde från property
Sida 3 2007-11-20 Värde från property
Sida 4 2007-11-20 Värde från property
Osv..
Does it make any sence?Sv: ASP Calendar och DataBind
Sv:ASP Calendar och DataBind
Sv: ASP Calendar och DataBind
e.Day.Date < DateTime.Now
.Now innebär att tiden följer med också:
Byt ut mot
e.Day.Date < DateTime.todaySv: ASP Calendar och DataBind
if (e.Day.Date < DateTime.Now)
borde vara
if (e.Day.Date <= DateTime.Now)
eller ännu hellre kombinerat med ett annat svar i tråden:
if (e.Day.Date <= DateTime.today)
/JariSv:ASP Calendar och DataBind
Ytterligare en grej... Om jag väljer en månad framåt i tiden (triggar VisibleMonthChanged-eventet), så har jag följande kod:
miniCalendar.SelectedDate = e.NewDate;
Då väljer den den 1:a i varje månad när man navigerar mellan olika månader. Om man vill ha "Outlook" style, dvs att den istället visar datumet som är exakt en månad framåt eller bakåt (dvs idag är det den 20:e december och när jag byter till januari så ska den 20:e januari bli SelectedDate). Eller i alla fall att när man navigerar tillbaks till nuvarande månad, så ska dagens datum vara valt. Hur gör man detta enklast?
Tacksam för svar