Hej! Man sparar information om när varje medlem senast läste tråden, på det sättet kan man se vilka inlägg som är postade efter den tidpunkten. Du måste lagra data om vilka inlägg en användare läst och när. SÅ om jag förstår detta rätt så sparar pelle ner alla som klickar på ett inlägg i en tabell. Det innebär att denna tabell blir gigantisk till slut. Ja, helt riktigt. Exakt hur Pelle gör vet jag inte, i normalfallet raderar man informationen när tråden blir äldre, säg när senaste posten är 2 månader eller liknande. Alla trådar som är äldre än det visas som lästa. På detta vis växer det inte för evigt.Visa nya meddelanden som fetstilta mm
Pelle har ju en funktion där man kan se nya inlägg som fetstilta. Jag är intresserad hur du gör detta. eftersom det är unikt för varje användare
/TyronneSv: Visa nya meddelanden som fetstilta mm
/JohanSv: Visa nya meddelanden som fetstilta mm
Alltså, en tabell med inlägg_id, användar_id, datum_tid.
Eventuellt kan man uppdatera den rad som finns om man inte vill logga alla läsningar utan bara den senaste. I detta fall är inlägg_id och användar_id tillsammans en bra primärnyckel.
Om man vill logga läsningarna måste antingen alla tre fält vara primärnyckel, men bäst är då om man gör ett eget id fält som räknar upp eller liknande.Sv:Visa nya meddelanden som fetstilta mm
Är jag rätt på det?
/TyronneSv: Visa nya meddelanden som fetstilta mm
/Johan