Jag sitter just nu o knåpar på en sida där jag tänkte mig använda asp.nets eminenta membership och roles mot MySQL med mysql Connector.NET. Det funkar ju finfint lokalt, men när jag la upp en testsida på loopia så noterade jag raskt att de varit så vänliga att ha connectorn förinstallerad på nåt vänster vilket gör att jag Kolla med supporten hos Loopia, de kanske är villiga att installera en senare version om du beskriver vilken funktionalitet som saknas. Annars kanske ett byte kan vara på sin plats. Hos Ballou kan du köra med din egen MySql-dll. Hur det är hos de andra har jag ingen erfarenhet av. Borde du inte kunna välja bort den "inbyggda" med web.config på något sätt? jo jag antar att det bör gå med <remove assembly="namn" mm mm /> Hejsan. De problem jag fick först berodde främst på att jag inte tänkte på att ta bort referenserna till assemblies *bump* problemet löst... uppenbarligen var man tvungen att "stava rätt" till localSqlServer dvs litet "L"MySql Connector.NET på Loopia
1) Får fel pga att diverse klasser är dubbla
jag tar då bort "min" DLL och testar igen
2) det visar sig att de "tvingar" mig att köra version 1.07, som då inte har stöd för membership/roles
någon som sitter med en lösning på detta dilemma eller torskar jag på att behöva lägga ner dyrbar tid på att koda en egen membership/roles provider som funkar mot version 1.0.7Sv: MySql Connector.NET på Loopia
/JohanSv: MySql Connector.NET på Loopia
Sv:MySql Connector.NET på Loopia
eller om man skall vara riktigt "brutal"
<clear /> och sen lägga till alla assemblies som man behöver dvs system, system.data osv
kom på detta efter att jag postat här. Jag har inte testat än men skall kolla om det funkar
Annars så borde man ju som sagt kontakta loopia och påtala att de ligger rätt många versioner efter si connectorn.Sv: MySql Connector.NET på Loopia
Vad får du för problem? Jag kör med en patchad av version 5.0.8 på loopia (behöver en senare version pga mojoportal som jag använder, rekommenderas starkt) och det går utmärkt.
Jag har även pratat med dem eftersom version 5.0.8 och uppåt har bättre stöd för Medium Trust än den version som de kör på just nu så de skall uppgradera i sinom tid. Problemet är bara att MySQL har gått en relativt krokig väg med sin Connector/NET så den har en hel del breaking changes sedan de äldre versionerna vlket gör det svårt för dem att bara uppgradera den.
/AndreasSv:MySql Connector.NET på Loopia
Sen har jag pillat med lite annat och har inte hunnit testa något mer
jag har iaf fått mySql.data att funka, nu skall jag bara se om jag även får mySql.web (för membership mm ) att funka med
Men det som jag verkar behöva göra är att lägga till <clear /> oh sen lägga in alla assemblies "manuellt"
alternativet är ju att bara ta bort referensen till deras connector, men då måste jag ju ändra i min web.config om de uppdaterar sinBump: MySql Connector.NET på Loopia
Ok nu har loopia tagit sig i kragen och faktist installerat senaste .net connectorn så nu är det problemet ur vägen
Nu dyker istället nästa spännande fenomen upp
The SSE Provider did not find the database file specified in the connection string. At the configured trust level (below High trust level), the SSE provider can not automatically create the database file.
<b>Stack trace:</b>
[ProviderException: The SSE Provider did not find the database file specified in the connection string. At the configured trust level (below High trust level), the SSE provider can not automatically create the database file.]
System.Web.DataAccess.SqlConnectionHelper.EnsureSqlExpressDBFile(String connectionString) +2559777
System.Web.DataAccess.SqlConnectionHelper.GetConnection(String connectionString, Boolean revertImpersonation) +87
System.Web.Security.SqlMembershipProvider.GetPasswordWithFormat(String username, Boolean updateLastLoginActivityDate, Int32& status, String& password, Int32& passwordFormat, String& passwordSalt, Int32& failedPasswordAttemptCount, Int32& failedPasswordAnswerAttemptCount, Boolean& isApproved, DateTime& lastLoginDate, DateTime& lastActivityDate) +1121
System.Web.Security.SqlMembershipProvider.CheckPassword(String username, String password, Boolean updateLastLoginActivityDate, Boolean failIfNotApproved, String& salt, Int32& passwordFormat) +105
System.Web.Security.SqlMembershipProvider.CheckPassword(String username, String password, Boolean updateLastLoginActivityDate, Boolean failIfNotApproved) +42
System.Web.Security.SqlMembershipProvider.ValidateUser(String username, String password) +83
System.Web.UI.WebControls.Login.OnAuthenticate(AuthenticateEventArgs e) +160
System.Web.UI.WebControls.Login.AttemptLogin() +105
System.Web.UI.WebControls.Login.OnBubbleEvent(Object source, EventArgs e) +99
OK jag får inte skapa en ny MSSQL-ExpressDB..
det kan jag gå med på MEN
<b>min Web.Config</b>
<connectionStrings>
<clear/>
<remove name="MySqlConnection"/>
<remove name="LocalSqlServer"/>
<add name="LocalSqlServer" providerName="MySql.Data.MySqlClient" connectionString="*********"/>
<add name="MySqlConnection" providerName="MySql.Data.MySqlClient" connectionString="*********************"/>
</connectionStrings>
<system.web>
<membership defaultProvider="MySqlMembershipProvider">
<providers>
<clear/>
<remove name="MySqlMembershipProvider"/>
<add name="MySqlMembershipProvider" ....... />
</providers>
</membership>
<roleManager enabled="true" defaultProvider="MySqlRoleProvider">
<providers>
<clear/>
<add name="MySqlRoleProvider"............ />
</providers>
</roleManager>
Det funkar för övrigt att ansluta mot databasen på loopia när jag kör sidan lokalt...
Sv: Bump: MySql Connector.NET på Loopia
att det sedan är ett heliske att få igenom ändringar på loopia är ju en annan femma, deras NAS gör att en ändring i web.config kan ta upp till ett dygn innan den märks av