Ska försöka förklara mitt problem. Varför inte lägga din SQLHelper och ev andra Helpers i ett eget assembly? Varför inte lägga din SQLHelper och ev andra Helpers i ett eget assembly? Pelle,.... Fixa buggen att det blir en ny post när man gör ändringar i sin text ... Du har rätt, det fick bli ett eget assembly. Känner mig lite lost när det gäller detta .... tycker att det var enklare i VB6 (UI-BO-DAL--> DB). Hej, (VB) dll filerna ska även kunna anropas från codebehind C# vilket fungerar, lite småtrix på en del funktioner men nu snurrar det ... Ok kompilera ut den som xml .. tack!Klasser dölja dataklass?
Jag arbetar med en webbapplikation som består av 3 st klasser, klass Kund, klass Kundvagn samt en klass SqlHelper. (Projektet kommer endast att bestå av denna DLL inga aspx)
Klasserna kund och kundvagn ska parat med SqlHelper klassen MEN jag vill inte att man från UI "ser" klassen SqlHelper när man anger t ex namespacet butik.[enbart kund och kundvagn] eller om man skapar en instans av min dll så ska man inte få fram funktioner från SqlHelper.
Har testat med Private o dyl men detta funkar inte. Skulle även vilja skapa en property eller liknande i klasserna kund,kundvagn med LastError el liknande ÄVEN om delet uppstår i SqlHelper :)Sv: Klasser dölja dataklass?
Och varför skall man inte få se SQLHelpern?
I ditt fall låter det såm du har ett hårt låst beroende mellan entiteterna och din SQLHelper.
Dvs du har ditt dataaccesslager i ett låst tillstånd. När du skall göra en ny entitet säg Artikel hur göär du då? Din artikel kan ju inte prata med SQLHelper för den är ju låst... Jo du kan i ofs lägga till Artikel i dinn projekt o kompilera om allt. Men nästa gång när du har ett annan assebly i samma projekt som gör nått helt annat men behöver databas access, kommer du skapa en ny SQLHelper till den då?
Du bryter lite mot vissa principer inom kod design exempelvis OcP (Open closed Principle).
Gör ett nytt projekt en egen assebly med dina helpers, detg gör inget om det bara är en. Skapa to m en tredje assembly som har kontakt med din SqlHelper som i sin tur ger dig och även sparar din data baserat på dina entiteter. Låt INTE webbapplikationen nyttja namsespaces för dina hjälpklasser och du kan inte SE dem i ditt webgränsnitt... Och även om du kan se dem, vad spelar det för roll? Du har ju ingen nytta av den även om du ser den, speciellt inte om du har en design/arkitektur som skall följas.
Mvh JohanSv: Klasser dölja dataklass?
Och varför skall man inte få se SQLHelpern?
I ditt fall låter det som du har ett hårt låst beroende mellan entiteterna och din SQLHelper.
Dvs du har ditt dataaccesslager i ett låst tillstånd. När du skall göra en ny entitet säg Artikel hur gör du då? Din artikel kan ju inte prata med SQLHelper för den är ju låst... Jo du kan i ofs lägga till Artikel i ditt projekt o kompilera om allt. Men nästa gång när du har ett annan assebly i samma projekt som gör nått helt annat men behöver databas access, kommer du skapa en ny SQLHelper till den då?
Du bryter lite mot vissa principer inom kod design exempelvis OcP (Open closed Principle).
Gör ett nytt projekt en egen assebly med dina helpers, det gör inget om det bara är en. Skapa to m en tredje assembly som har kontakt med din SqlHelper som i sin tur ger dig och även sparar din data baserat på dina entiteter som input och returns. Låt INTE webbapplikationen nyttja namsespaces för dina hjälpklasser då kan du inte SE dem... Även om du kan se dem, vad spelar det för roll? Du har ju ingen nytta av den även om du ser den, speciellt inte om du har en design/arkitektur som skall följas.
Mvh JohanSv: Klasser dölja dataklass?
Sv:Klasser dölja dataklass?
Någon som kan tipsa om en lämplig artikel, exempel inom detta?
Ytterligare en fråga, DLL filerna ska även anropas från C# vilket har fungerat n å g o r l u n d a bra men går det på nåt sätt att få fram <summary> beskrivningen även i C#?Sv: Klasser dölja dataklass?
Enklare i Vb6? Det var ju mycket svårare i VB6 mkt pga DLL-Hell och com/com+ m.m.
Det är egentligen ingen skillnad i grunden på hur n-tier lösningar kan se ut i .Net vs hur den var i VB6. Förutom att man faktiskt slipper com/com+, dll-hell.
UI = Webbsidan
BO = Kund och Kunfvagn
DAL = kasserna som ex använder sig av SqlHelper
OBS! Tänk på att en applikation kan ha mer lager än bara dessa 3. Men det går jag inte in på här.
Vad menar du med att filerna skall anropas från C#? Och på vilket sätt fungerar det någerlunda bra?
<summary> lägger du själv till i koden, men för att andra skall få med <summary> texten vid intelli i VS .Net så måste du sätta på att du skall kompilera ut den som XML som användarna sen också måste ha.
Mvh JohanSv:Klasser dölja dataklass?