Det står att man ska ändra namespace på sina webservices innan man ger ut den. Varför ska man det och vad ska man ange för namespace? Ja, det ges ju som ett exempel. Men varför ska man ange det? Vad gör det för nytta? Och ska man ange olika namespaces för alla webservices? Ett namespace i en webservice är eg. precis som ett namespace när du kodar. En unik platts att lägga din "kodsnutt" i. t.ex om du gör WebServicen Person så finns det garanterat någon anan som gjort en WebService med samma namn. Men jag får ju ange ett eget namespace när jag använder den i ett program? Och då står det automatiskt domänanmet (fast baklänges, com.domän.www). Vad jag vet.... Så "kommer det inte fram". Det är bara som ett id som jag sa. Ok. Men då sätter jag helt enkelt domän-namet som namespace och låter det vara lika på alla mina webservices och tänker inte mer på det. Det låter som en bra idée, eller i alla fall ha med domänen som en del av namespacet.Namespace för webservice?
/ThomasSv:Namespace för webservice?
/ThomasSv: Namespace för webservice?
Precis som pelle skriver är det bra att använda domänamn, det är säkert någon rekomenderad standard någonstanns :)
Men annars skulle du kunna skriva villken text-sträng du vill där.
Varför man ska ange ett namespace är för att det praktiskt ska bli lätt att identifiera att det är just DIN webservice som den som anropar vill ha, och kanske ev i framtiden att det är rätt version. Sv:Namespace för webservice?
När är det meningen att det jag skriver in som namespace i webservicen ska komma fram?
Du kan se namespacet i wsdl-filen sen. Men till så mycket mer används det inte. (Jag reserverar mig naturligtvis för att jag kan ha fel). Men jag tänker på det som ett namespace precis som när du kodar.
Namespacet du anger när du refererar till webservicen i exempelvis visualstudio är vilket namespace den ska hamna i koden. Alltså det har eg. inget med namespacet du anger i webservicen att göra.Sv:Namespace för webservice?