Hur många användare klarar en Access databas att hantera och hur många poster kan man registrera i den? Access kan hantera max 10 samtidigare användare har jag för mig. mysql och ms sqlserver kan hantera flera 1000. Här ser du begränsningsarna: http://www.thescripts.com/forum/thread14505.html Hmmm, det var sämre än jag trodde :( 50 000poster? Lägg ner Access direkt! En 2GB mdb fil vill iallefall inte jag öppna på min dator. Har haft en del på runt 30mb och de va sega så det räcker. Nu går det inte jämföra rakt av då jag inte vet hur mycket du har tänkt lagra. Jag har en databas med ca 30000 poster i en tabell (samt några andra med några få tusen poster) för tidsrapportering. Databasen ligger på ca 6 MB och snurrar på utan problem. 50 000 poster resulterar inte i 2GB i Access. Snarare 10-20 MB. Det är inte vanligt att Access-databaser blir korrupta, men det kan hända. Back-up och verifiering av backup:ens status är viktigt. Jag tror inte Access blir något problem, många mindre webbutiker har kört länge på det. Å andra sidan ser jag inga skäl att inte välja MySQL som är både bra och gratis. Har en liten databas i Access (en prislista) med >700 000 poster och den ligger på ca 170MB. Kom att tänka på en detalj på det där med 10 användare...antal användare med Access DB / MSsql ?
Skillnad mot MSsql/mysql ?
Jag håller på och bygger en application i asp.net 2,0 där användaren kan registrera sin tid. och jag är lite osäker på hur många användare jag törs ha innan jag måste dela upp dom på flera databaser eller byta till ms/my-sql
Mssql är solklart vassare, men jag ser fördelar med Access för mig...Sv: antal användare med Access DB / MSsql ?
Access börjar tröga när filen uppnår några mb, och det gör den fort om du har några 1000 poster och lite tabeller. Access duger till mindre grejer alltså.
Att sedan sannolikheten att du kommer ha 10 samtidigare användare inte är speciellt stor kanske du skall ta i beaktande. Men det är antalet poster och antalet tabeller/fält som bör avgöra ditt val av db. Sen har du säkerhetsaspekten att ta hänsyn till om det handlar om sådana viktiga saker som tidregistrering. Te.x vad gör du om mdb filen blir korrupt? Sv: antal användare med Access DB / MSsql ?
Men i praktiken är Access ganska känslig i web-miljöer, framförallt om du på shared hosting. Vet inte exakt vad det beror på, men mycket konstiga saker kan inträffa. Har du möjlighet så saktsa på MSSQL, MySQL eller liknande.
/JohanSv:antal användare med Access DB / MSsql ?
Annars lät ju 2GB helt ok, Men ska det bli trögt redan vid några MB så blir man ju inte så glad....
Lite snabb räkning ger mig att det bör röra sig om ca 50 000 poster, jag har ingen riktig känsla för hur stort det är i databasvärlden.
10 användare som trycker på knappen i samma sekund borde vara lungt. Vad händer om 20 mot all förmodan skulle göra det?
Jag tänkte dela upp användarna i flera delar, typ länsvis och göra en databas för varje. Olika administratör kanske, och skulle något hända så har man inte alla ägg i samma korg... De flesta webhotell erbjuder bara 1 MSsql databas. Och jag känner att jag har "full" koll på en access fil, det jag provat med MSsql har känts som något jag har mindre kontroll på. Troligen bara okunskap, men kunskap tar tid:|
Korrupt databas låter otäckt!
Är det ett stort (vanligt) problem?
Edit: antal tabeller blir max 4-5 st då med runt 200 poster i varje förutom den stora med 50 000Sv: antal användare med Access DB / MSsql ?
Sv: antal användare med Access DB / MSsql ?
Generellt bör det inte vara något problem med det du har tänkt göra. Men just eftersom det kan dyka upp konstiga saker vid belastning, speciellt när man kör på hotel där många kunder använder server, så skulle inte jag bygga en ny applikation på Access. Om du tycker det blir för dyrt med MSSQL, kolla på MySQL istället, brukar vara mer prisvärt.
Du kan även börja med Access och sedan konvertera när behov uppstår, men se i sådana fall till att du kan göra det utan allt för stor ansträngning.
/JohanSv:antal användare med Access DB / MSsql ?
Sv: antal användare med Access DB / MSsql ?
5 användare utan problem. Segt? Knappast.
Johan Djupmarker skrev:
>Du kan även börja med Access och sedan konvertera när behov uppstår, men se i sådana fall till att du kan göra det utan allt för stor ansträngning
Det rådet fick jag också och det tycker jag är utmärkt.
EDIT: Slant på tangenterna. 107MB skall det vara.Sv:antal användare med Access DB / MSsql ?
Hur lång tid arbetar servern med att ex skriva till databasen? Säg att jag ska spara 30 fält (text och siffror) i en post, det kan inte ta lång tid. Rör det sig om 10 ms, 100ms, 500ms ?
Om man gör ett urval, visa alla (ca 50 000) poster för denna person, vad är det för tid?
Det jag är ute efter är att om något tar 10 sekunder att utföra något är det troligt att 10 användare är aktiva samtidigt, men tar det 10ms att utföra något är det knappast troligt att 10 gör något samtidigt...
Jag förstår att det beror på mycket, ex serverkonfig och belastning, men lite uppskattningar kanske? Eller kan jag testa på något sätt?