Jo går det i prerender eller så ta reda på hurvida en instans av en class är sist eller inte? Hej, i kontrollen MyControl torde du kunna skriva något liknande detta (ursäkta min rostiga VB som jag ej kan kontrollera då jag för närvarande är kompilatorlös) Tack för svar, jag testade dock inte era tips utan använde current.items för att lagra aktuell instans och i prerender så kollade jag om aktuell instans var den samma som den aktuella. Det funkar men vet dock inte om det är det mest optimala.Sista instansen av en class?
Ex.
<code>
Dim C1 as MyControl = New MyControl
C1.Text = "Text"
Dim C2 as MyControl = New MyControl
C2.Text = "Text"
C2 = New MyControl
C2.Text = "Text"
</code>
Och i controllen (MyControl) så vill jag veta hurvida den är sist eller inteSv: Sista instansen av en class?
Nej det kan du inte.
Dock kan du ta reda på vilka kontroller du har om du addad dem som kontroller i en kontrol.
Dvs.
Page.Controls.Add(C1);
Page.Controls.Add(C2);
Page.Controls.Add(C3);
du kan sen itterera genom Page.Controls och få fram vilka som finns och på så sätt se vilken som är sist. Men gällande rena objekt instanser i din kod så går det inte. Anledningen är bl a. GC (Garbage Collectiorn) du vet inte riktigt när den frigör dina instanser och på så sätt skulle den inte kunna ge
dig korrekt info.
Mvh JohanSv: Sista instansen av en class?
Dim isLast as Boolean = (Me.Parent.Controls(Me.Parent.Controls.Count-1) = Me).
Om jag inte missförstår något basalt :)Sv: Sista instansen av en class?
<code>
Private classCount as integer
Sub New()
current.items("classCount")+=1
classCount = current.items("classCount")
End sub
Sub PagePrerender(ev as eventargs)
If classCount = current.items("classCount") then
'Do stuff
End if
End sub
</code>