Hejsan! Jag har problem att få till funktionen att sätta bakgrundsfärg på mina divvar från code behind. Har testat massor av sätt, men det får inte till det. Om jag använder asp:panel så verkar det fungera. Men då fungerar det inte i Firefox. Har du satt runat="server" på de aktuella div:arna? Ja, den ser ut som här: hrmf, gjorde det onödigt svårt. Nu fungerar det :) Varför inte ta och hoppa på tåget med den semantsiak webben, och sepparation av style och markup? Det kommer jag att göra, ville började bara så enkelt som möjligt. Så jag vet att det fungerar innan jag lägger till mer funktionalitet. Exemplet för css som Jon gav mig fungerar. Men det byter ut min css-klass mot en annan. Finns det något sätt att enbart ersätta värdet background-color för min div? Löste det, gick att anropa flera klasser samtidigt.Byta bakgrundsfärg på divvar från code behind
Jag ska göra en webbsida där man kan få en översiktsbild av driftläget just nu, divarna(statusrutor) kan bli grön, gul eller röd beroende på mina kommande vilkor...
Med denna kod så hittas inte min div.
<div ID="status" runat="server" >
skräptext
</div>
public class ProdRapport : TemplatePage
{
HtmlGenericControl div = new HtmlGenericControl("DIV");
private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
div = Page.FindControl("status") as HtmlGenericControl;
if (div == null)
{
Response.Write("hittar ingen div!");
return;
}
div.Style.Add("background-color", "#CE0408");
}
Är tacksam för all hjälp jag kan få. Jag utvecklar detta för EPiServer 4.61 o 1.1 NET.
/Markus
Sv: Byta bakgrundsfärg på divvar från code behind
Sv:Byta bakgrundsfärg på divvar från code behind
<div ID="status" runat="server" >
skräptext
</div> Sv: Byta bakgrundsfärg på divvar från code behind
<code>
protected System.Web.UI.HtmlControls.HtmlGenericControl status;
private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
status.Style.Add("background-color", "#CE0408");
}
</code>Sv:Byta bakgrundsfärg på divvar från code behind - använd CSSclasser ist.
Sätt CSS Class på kontrollen istället.
Dvs dina olika driftslägen får en semantisk innebörd.
En exempelimplementation nedan.
/* i din externa css fil */
.ok { background-color: #0f0}
.warning { background-color: #ff1 }
.critical { background-color: #ce0408 }
Vilket gör att du kan få det att se ut så här i din kod.
{
status.Attributes.Add("class", "critical");
}
Nu kan du ändra färgerna i din externa css-mall och få genomslag på alla sidor som använder klasserna.... = lättare att underhålla
Du kan ju alltid använda en asp:panel som renderar just en div och sätta dess CssClass-egenskap om du hellre vill det. ( så slipper man lägga till attribut.
// Lycka till.
Sv: Byta bakgrundsfärg på divvar från code behind - använd CSSclasser ist.
Fast tack ändå för påpekandet, finns alltid bättre sätt att göra saker på :)Sv:Byta bakgrundsfärg på divvar från code behind - använd CSSclasser ist.
Jag kan få till det med raden nedan från code behind, men jag lyckas inte använda färgkoderna från mitt stylesheet.
status.Style.Add("background-color", "yellow")
Det borde gå att få till med antingen CSS inherit eller om man kan läsa ut css-värden från code behind. Hittills har jag inte lyckats med mitt laborerande.
/Markus
------------------------------------------
CSS:
div.object {
float: left;
width:20%;
height:30px;
margin-right: 0%;
font-weight: bold;
text-align:center;
}
div.objectsmall {
float: left;
width:14%;
height:30px;
margin-right: 0%;
font-weight: bold;
text-align:center;
}
.statusgreen { background-color: #347305}Sv: Byta bakgrundsfärg på divvar från code behind - använd CSSclasser ist.
status.Attributes.Add("class", "object statusgreen");