Hej! Hej, Nu förstår jag inte? I website så har man ju öppen kod som kompileras i runtime och i webapplikation så är det ju .dll filer som man har kompilerat och länkat ihop. En website kan du ju publicera till kompilerad kod. Det har inget med saken att göra. Liten kommentarär dock att vissa funktioner fungerar olika i de två olika lösningarna. Bland annat funkar Profiles inte speciellt bra i webapplication. Det är ett par andra saker som jag inte kommer på på rak arm. Men jag skulle nog gå på linjen med website och sedan köra publish webside till någon läplig mapp och sedan köra x-copy därifrån. På så vis får man kompileringen från webapplication och smidigheten från website, men man får ett extra steg i deploy... Bara mina kanske inte helt hjälpsamma tankar... Okej så website är kanske att föredra då eftersom prestandan är lika? Du kan välja. Som standard förkompileras den inte, vilket gör det lite smidigare att jobba med under vissa omständigheter. Enligt mig i alla fall. Men vill du förkompilera för deploy så kan du köra "Publish Website" wizarden som kommer kompilera siten och skicka ut det som behövs vid publicering. Då får du samma lösning som med webapplikation. Okej ,men det låter ju som att det är website som är det smidigaste. Du kommer aldrig ifrån att man kan läsa IL-koden och se vad som händer. Det är tyvärr situationen med alla .NET applikationer. Du kan dock obfuskera koden och göra den svårläst, men du kan inte hindra det eftersom IL-koden alltid är läsbar. Säkerhetsmässigt mellan website och webapplikation är det ingen skillnad. I alla fall inte om du kör Publish Website och förkompilerar den. Då har du samma förutsättningar som vid web application, en kompilerad site. Du kan dessutom med Publish Website få alll din markup inkompilerad i dll:en. Det är dock frivilligt. Okej då får jag tacka för den information. Blev lite klokare iaf :)Website eller Webapplikation
Har haft diskussioner om vad som är bäst att lägga sajter i. Skall man köra med website eller göra webapplikationer av dem. Vad är skillnaden på dessa i prestanda och säkerhet mm.
För å nackdelar med båda vore bra, tack!
/MickeSv: Website eller Webapplikation
Wedsite och webapplication är typ samma sak.
Prestanda o säkerhet skiljer dem alltså inte åt alls.
mvh JohanSv:Website eller Webapplikation
Är detta samma sak? Knappast!
Hittade detta för dem som är intresserade.
http://blogs.vertigosoftware.com/teamsystem/archive/2006/11/03/4057.aspx
Åsikter ??
/Mvh MickeSv: Website eller Webapplikation
Om du vill X-Copy deploya den så vist, vill du kompilera den så vist.
Så ang din huvudfråga så är det ingenprestanda skillnad och ingen säkerhetsskillnad.
Fördelen jag ser med Web Site är just att slippa projektfilen och endast köra en solution. man slipper problem med massa sökvägar m.m. alla kan öppna en web site utan några som helst problem.
Mvh JohanSv:Website eller Webapplikation
Sv: Website eller Webapplikation
Kunde man förkompilera website oxå eller fungerar det som classic asp kanske??
/Mvh MickeSv:Website eller Webapplikation
Hur är det med säkerheten då?
När man kör website så ligger ju hela sajten i öppen källkod kan man ju säga ,men som applikation så är det ju .dll
Har testat några decompiler och de klarar ju att decompilera 2003 .dll rätt bra. Hur är det för 2005/2008 är det lika lätt här?
Jag tänker mest på säkerheten om man lyckas lyfta en hel sajt med källkod mm.
/MickeSv:Website eller Webapplikation
Skall försöka skapa mig egna erfarenheter av detta nu och se vad som passar mig (oss).
/Mvh micke