Hej För att sköta uppackningen av filen kan du använda denna: Nu skulle jag iofs inte spara filen på servern innan jag packade upp den, men, men.. Oskar: Helt riktigt, det behövs såklart inte. tack för tipsen, ska kolla närmare på SharpZipLib. Dokumentationen för .net 2.0 framework (msdn) rekommenderas, sedan googlar man fram det man inte begriper om inte exemplen räcker ok, tror nog jag föredrar SharpZipLib Det kan vara så att du använder olika sökvägar, när du sparar den uppladdade filen använder du Server.MapPath("~/upload/"), men när du öppnar zipfilen använder du "~/upload/". Såhär på kvällskvisten är jag lite osäker på om det får samma resultat.ladda upp zip-fil
Jag behöver hjälp med att bygga en funktion i ASP.NET (C#) som kan ladda upp en zip-fil samt packa upp den på servern. Har googlat men inte lyckats hittat någon artikel/kod som beskriver detta.
Någon annan som vet hur man kan göra eller vet om någon bra artikel?
Tacksam för alla tipsSv: ladda upp zip-fil
http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SharpZipLib/
Eller om du kör .net 2 så finns det inbyggda klasser för att hantera komprimerade filer, men då får du skriva lite mer kod själv.
Själva uppladdningen gör du med ett File-fält och i code-behind sparar du filen med Fileupload1.Postedfile.SaveAs(sökvägen)Sv: ladda upp zip-fil
Sv:ladda upp zip-fil
Marcus: Du kan skicka in zip-filen som en stream till zip-funktionen genom att skriva Fileupload.Postedfile.Inputstream (har inte de exakta namnen i huvudet)Sv: ladda upp zip-fil
Men om man ska skriva en egen i .NET 2.0 hur gör man då? Nån artikel som kan rekomenderas? Kan vara kul att veta :D
Tacksam för alla tipsSv:ladda upp zip-fil
Sv: ladda upp zip-fil
Får det inte att fungera med SharpZipLib, har följande:
<code>
protected void upload()
{
String extension = Path.GetExtension(fuTheme.FileName).ToLower();
String orginalFilename = fuTheme.FileName;
// sätter namnet på den upppackade filen
String filename = "Blogg_"+txtName.Text.ToString();
String url = "~/upload/" + orginalFilename.ToString();
fuTheme.SaveAs(Server.MapPath("~/upload/") + orginalFilename);
FastZip fz = new FastZip();
fz.ExtractZip(url, "~/upload/", "");
File.Delete(Server.MapPath("~/upload/") + orginalFilename);
}
</code>
Får felmeddelandet:
System.IO.DirectoryNotFoundException: Det gick inte att hitta en del av sökvägen C:\Program\Microsoft Visual Studio 8\Common7\IDE\~\upload\test.zip.
Hur får man igång uppackningen??
Tacksam för all hjälpSv:ladda upp zip-fil
/Johan