Hejsan HejsanMeny funkar inte efter aps.net 2.0 sp1
Min adminsida som finns hos Loopia har kraschat i och med att de lagt in asp.net 2.0 sp1. Uppenbarligen är det min menylösning, som är skapad för 2 år sen i .net 1.1 som inte funkar längre. Hoppas någon här kan hjälpa mig med en lösning så jag inte måste börja bygga en helt ny menylösning för det har jag inte tid med, speciellt inte nu i jultider.
Koden ser ut så här. Längst upp i Default.aspx ligger detta
<%@Register TagPrefix="ifc" TagName="Meny" Src="~/meny.ascx" %>
Filen meny.ascx ser ut så här
<%@ Import Namespace="System.Data.OleDb" %>
<script runat="server" language="VB">
Dim objConn As New OleDbConnection(ConfigurationSettings.AppSettings("DSN"))
Dim objCmd As OleDbCommand
Dim objRdr As OleDbDataReader
Dim SQLString As String
Sub Page_Load()
If Not IsPostBack Then
BindData()
End If
End Sub
Sub BindData()
If Request.ServerVariables("AUTH_USER") = "Magnus" Then
SQLString = "SELECT * FROM meny ORDER BY sortering"
Else
SQLString = "SELECT * FROM meny WHERE post NOT LIKE 'Användaradm' ORDER BY sortering"
End If
objConn.Open()
objCmd = New OleDbCommand(SQLString, objConn)
objRdr = objCmd.ExecuteReader()
dlMeny.DataSource = objRdr
dlMeny.DataBind()
objRdr.Close()
objConn.Close()
End Sub
Sub Logout(ByVal sender As Object, ByVal args As EventArgs)
FormsAuthentication.SignOut()
FormsAuthentication.RedirectToLoginPage()
End Sub
</script>
<asp:DataList ID="dlMeny" runat="server" CellSpacing="2" CellPadding="2">
<ItemTemplate>
<asp:HyperLink ID="hlMenyPost" NavigateUrl='<%# Container.DataItem("url") %>' Text='<%# Container.DataItem("post") %>' runat="server" />
</ItemTemplate>
</asp:DataList><br />
<asp:Button ID="Button1" runat="server" Text=" Logga ut " OnClick="Logout" />
Detta ger nu följande meddelande
Server Error in '/' Application.
Security Exception
Description: The application attempted to perform an operation not allowed by the security policy. To grant this application the required permission please contact your system administrator or change the application's trust level in the configuration file.
Exception Details: System.Security.SecurityException: Request failed.
Tar jag bort menyn funkar det.
Jag vet att 2.0 innehåller menykomponenter som säkert på ett mycket snyggare sätt skulle kunna lösa detta men all sån förändring kräver tid (mycket tid när man inte är bra på att koda) och tid är alltid en bristvara tyvärr.
Sv: Meny funkar inte efter aps.net 2.0 sp1
Tack för svaret. Julfirandet har tagit all min tid så jag har inte hunnit titta mer på detta. Som jag förstår det ska Loopia tillåta OleDb-kopplingar
"I ASP.NET anger administratören, vilket i detta fall är vi, för varje applikation en s.k "Trust level", som anger vad applikationens kod har rätt att göra och inte göra.
Vi kör alla ASP.NET 2.0-applikationer i "Medium trust" med följande tillägg:
- Vi tillåter OleDbPermission för åtkomst av Access-databaser"
När jag varit i kontakt med dom får jag till svar att jag kör min applikation i Full Trust och "Då vi erbjuder "Medium Trust" under samtliga Windows servrar så kommer ditt inloggningsskript eller
kontrollpanel via .ascx-filen ej fungera. Så det jag rekommenderar er att göra är att kompilera om själva filen "meny.ascx" under "Medium Trust" så den tillåts att köras från webbservern."
Jag har ju inte kompilerat någon fil (vad jag minns i alla fall) och kan därför inte kompilera om den heller. Kan jag ställa in att jag vill köra i "Medium Trust" på något annnat sätt? Jag försökte lägga till "<trust level="Medium" /> i web.config men fick då felmeddelandet
Configuration Error
Parser Error Message: This configuration section cannot be used at this path. This happens when the site administrator has locked access to this section using <location allowOverride="false"> from an inherited configuration file.
Jag har mailat tillbaka frågan till Loopia men kanske någon här kan ge mig ett snabbare svar?