Jag har utvecklat en applikation som nu är redo för utrullning till kunder. Mina funderingar går kring Clickonce deployment. Tycker det verkar mycket smidigt och det verkar fungerar bra för min applikation utifrån de tester jag gjort. Men som jag fattat det hela så skapas ett testcerifikat i vs2005 som endast är gilltigt i ett år. Vad händer sedan? Måste ett nytt testcertifikat skapas och måste applikationen installeras om? Clickonce installeras endast för den aktuella användaren, dvs. i documents and settings, och kräver då inga administratörsrättigheter. För msi måste en administratör installera programmet först. Problemet är att det certifikat som vs2005 skapar endast har 1 års gilltighet. Skall jag köpa ett som varar ex i 10år kostar det så mycket pengar att min vistmarginal blir duktigt naggad i kanten. Gjorde ett nytt certifikat med makecert och kunde då sätta expire datum. Får kanske kosta på ett riktigt certifikat ändå...Ser ju mer seriöst ut.Clickonce deployment - fördelar, nackdelar, certifikat?
Var köper man "skarpa" certifikat? Vad kostar de? Finns det andra allternativ?
Vad är det för nackdelar med Clickonce vs msi packetering?
Ja frågorna är många då jag aldrig sysslat med Clickonce tidigare.
Tacksam för svarSv: Clickonce deployment - fördelar, nackdelar, certifikat?
Certifikatet borde du köpa ett ifrån en betrodd utgivare, ett riktigt certifikat ger användaren möjlighet att kontrollera att det verkligen är du och ingen annan som har gjort programmet, och att ingen har ändrar någonting.Sv:Clickonce deployment - fördelar, nackdelar, certifikat?
Borde gå att ange utgångsdatumet i vs2005 på något sätt, eller komma runt certifikatgrejen helt. Det är inte så extremt viktigt att det är ett snyggt verisign certifikat som visas eftersom programmets "äkthet" redan verifierats på andra sätt.Sv: Clickonce deployment - fördelar, nackdelar, certifikat?