Tja! Har funderat lite till på detta och kommit fram till följande: Jag hade nog gjort en core site, där jag sedan har Moduler som jag kan byta ut dynamiskt som skilljer de två olika siterna. Aha, men då måste jag först skapa en ny site med detta "guidance" packetet och sen lägga in min befintliga site i detta projekt? Du kan kolla i mojoportal (mycket kompetent men samtidigt smidigt Open Source CMS) hur de har läst det där, se http://www.mojoportal.com/muliplesites.aspx för litet dokumentation. Aha, ett tillägg som måste göras här är ju att siterna kommer inte hostas på samma ställe, utan kommer faktiskt ha vars en specefik domän. Ja, jag trodde att det var det som du menade. Jag kör t.ex. mojoportal på loopia med två olika domäner mot samma installation och delade databas. Aha intressant!Två versioner av samma site?
Jag har en site idag som jag har möjlighgjort themes på. Min tanke är att i första hand ha två siter som har samma grund men annant theme. Efter som siterna berör olika områden så kan inte sidorna se exakt lika dana ut men samtidigt vill jag att bugfixar eller nya moduler ska infinna sig på båda siterna så snart de är färdiga.
Just nu har jag byggt upp identiteten på siten med hjälp av Page.Theme som då berättar vilken site jag befinner mig på och då vilken databas som ska användas.
Detta betyder dock att jag måste införa kontroller lite här och var för att bestämma utseende på just den site som visas nu(om det är site1 eller site2).
Finns det något enklare vis?
Det bästa hade varit om siterna hade varit helt delade så att default.aspx på site 1 ser ut på ett helt annat vis än site 2, men detta gör att updateringar, buggfixar och nya moduler inte kommer att infinna sig i båda versionerna.Sv: Två versioner av samma site?
Man skulle kunna lägga till två kataloger(Site1 resp Site2) och i dessa lägga alla de kontroller och sidor som tillhör respektive site.
En hel del av kontrollerna är generella och kommer därmed hamna utanför båda dessa mappar, medan de specefika kontrollerna och så klart alla sidorna hamnar inom varje site katalog. Det kommer alltså att finnas två default.aspx en som ligger i Site1 katalogen och en som ligger i Site2 katalogen.
Det är därmed inte omöjligt att använda kontroller i site1 från site2 i vissa undatags fall.
Troligen hade det bästa settet varit att skapa två solution filer, en till site1 och en till site2.
Vad tror ni, finns det kanske något bättre lösning? Sv:Två versioner av samma site?
Titta lite på Web Client Software Factory tror det kan ge dig rätt bra idéer. Det kanske to m är så att detta passar din applikation oxå.
Mvh JohanSv: Två versioner av samma site?
Sv:Två versioner av samma site?
Deras lösning bygger på "delad kod, skilt inehåll", dvs man skljer på koden för systemet som är delad och innehåll som är specifik för varje site.
Även DotNetNuke har motsvarande funktionalitet, det borde finns dokumentation även här.
/AndreasSv: Två versioner av samma site?
Det som skiljer dem åt kommer vara en notering om temat i själva web.configen, detta kommer avgöra vilken site som körs.
Vad jag förstår av mojoportal så handlar det om att köra flera siter på samma installation.Sv:Två versioner av samma site?
Men även om de ligger på olika ställen och innehåller två helt olika siter så kommer det som ligger på filsystemet att vara identiskt (förutom konfiguration för omgivning, t.ex. connection strings, SMTP-server osv) för de olika siterna och endast sitens innehåll som ligger i databasen kommer att skilja sig åt. Pss så kan jag lätt distribuera en buggfix eller ny version eftersom de olika siterna har samma innehåll.
Skräddarsydda moduler kommer dock att skilja de olika siterna åt, men de kan man distribuera till alla siter och bara enabla dem på de siter som de skall vara tillgängliga på.
/AndreasSv: Två versioner av samma site?
Problemet för min del är att siterna ska vara byggd på samma grund, d.v.s samma basklasser och en hel del generella metoder dessutom ett skellett(html/CSS). Men sen ska själva siterna som ligger på denna grund skilja sig en hel del, ex så kommer en hel del kontroller/mudler vara specialicerade till respektive site och självklart kommer csset och då grafiken(som sköts med themes) vara helt skilt.
Det finns dock ett mer ingånde sammarbete mellan siterna. Vissa moduler så som medlemmar och vissa mindre funktioner ska vara delat mellan siterna. Detta betyder att man ska kunna hoppa mellan siterna och ändå använda samma registrerade användare på båda, siterna kommer med andra ord använda sig av samma Membership tabeller.
SiteA kommer ha grund databasen medan B kommer ha en föränklad databas som endast innehåller sådant som inte ska vara delat med SiteA. När en inloggning görs på SiteB så ska anropet gå till SiteA:s databas medan SiteB:s forum, blog o.s.v kommer ligga i just SiteB:s databas.
Hänger ni med?
Siterna ska alltså vara ganska så skilda med helt andra kontroller o liknande på sina sidor men stummen och delar av databasen kommer vara delad(även om det finns vars en databas till dem).
Jag har provat installera Web Client Software Factory som Johan Normén nämnde men tyvärr fungerar detta inte med Visual Studio 2008 verkar det som?