Tänkte försöka göra en chat typ som den på crystone. En enklare och smidigare lösningen som inte kräver databas är att man helt enkelt skapar en lista med alla inlägg i och sedan så gör man så att listan blir static, då kommer denna lista bli tillgänglig för alla besökare för din chat. ok, tack. vet inte vilket program du menade, men hittade tävlingar gjorda i "klassiska" ASP. För att slippa uppdatera var 5:e sekund, är det då smartare att använda Service Broker? och går det använda till en chat? Med iis 7 borde det inte vara några större problem, om du kan få rejält med parallella anslutningar på servern dvs, att köra med asynkron ajax, och sedan låta servern helt enkelt vänta med att släppa ifrån sig något svar förrens antingen en timeout gått (någon/några minuter) eller att ett meddelande kommit. Klienten behöver bara se till att så fort en ajax-request blir besvarad så ansluter den igen. På så sätt kommer meddelandena fram blixsnabbt utan att konstant behöva fråga servern om dem. Ett "krav" är dock som sagt iis 7, vilket är vad som ingår i ej släppa server-os ifrån ms. intressant, tack Hm.. Nu är iofs dina olika "lösningar" lösningar på helt skilda problem. En del löser problemet med var meddelanden ska lagras på servern (databas vs filsystem vs i minnet) respektive hur meddelandena ska skickas till klienten (någon service broker om jag fattade rätt vs uppdatera var 5:e sekund vs något annat.) ok, men vilket sätt är minst prestandakrävande för att få ut inläggen? Måste spara det i databasen, men det måste ju vara rätt prestandakrävande att anropa den var 5:e sekund om det är ett par hundra inne och databasen inte enbart används till chatten?bygga en chat
Men frågan är då hur ska man göra en sådan??
Ska man spara alla meddelanden i databasen?
Hur gör man så att meddelandet kommer upp för mottagaren utan att denne behöver uppdatera sidan?
Tacksam för alla tips jag kan fåSv: bygga en chat
Databas lagring torde behövs. Sedan kanske en ajax-lösning krävs för att slippa ladda om sidan.Sv: bygga en chat
- MSv:bygga en chat
- Hur kollar man om användaren är kvar i chatten eller inte?
- Vill även när någon av deltagarna lämnar chatten att det ska komma upp, hur löser man det?
- Hur ofta ska man uppdatera o hämta nya inlägg i chatten? En gång var femte sekund känns lite väl ofta o belastar databasen enormt om det är ett tiotal inne i chatten?
Tacksam för alla tips :DSv:bygga en chat
Dock så löste det inget av mina problem :(Sv: bygga en chat
Sv:bygga en chat
(Att iis 7 är ett "krav" är för att iis 7 inte längre låser upp trådar på anslutningar som är "pausade", att göra den här lösningen på t.ex. iis 5/6 eller apache är självmord om man får lite trafik (typ 30 samtidigt chattande och prestandan börjar svika..), däremot blir prestandan bra på just iis 7, eller andra webbservrar som kör med trådpoolning, t.ex. jetty tror jag är en sådan. Men varken den eller apache kör .net.)Sv: bygga en chat
Har nu tre lösningar
- Man kör en update var femte sekund
- Skapa statiska listor att spara inläggen i
- "Låta databasen sköta arbetet" (Service Broker)
Dock så har jag inte IIS 7. Då borde alternativ nr 2 dvs Skapa statiska listor att spara inläggen i?
Eller finns det flera alternativ som kan vara intressanta?Sv:bygga en chat
Sv: bygga en chat
Finns ju för och nackdelar på alla.