Jag håller på med en sida där jag ska läsa in en Excel 2007-fil (*.xlsx) till en asp.net sida. Detta fungerar utmärkt på min dator lokalt med följande skript: Det innebär som du säger att wervern inte har de komponenterna installerade. Tyvärr är de troligen inte .NET assemblies, vilket innebär att det inte räcker med att skicka med dem upp i bin katalogen... Jag lånar denna tråden lite med följande frågor: andvänd "Microsoft Visualstudio 2005 tools for the 2007 microsoft office system" Annars används OLeDBLäsa in Excel 2007 i asp.net
Dim cn As System.Data.OleDb.OleDbConnection
Dim cmd As System.Data.OleDb.OleDbDataAdapter
Dim ds As New System.Data.DataSet()
cn = New System.Data.OleDb.OleDbConnection("Provider=Microsoft.ACE.OLEDB.12.0;" & _
"data source=C:\Sjresor.xlsx;Extended Properties=Excel 12.0")
' Select the data from Sheet1 of the workbook.
cmd = New System.Data.OleDb.OleDbDataAdapter("select * from [Sheet1$]", cn)
cn.Open()
cmd.Fill(ds)
Detta efter att jag laddat ner och installerat "2007 Office System Driver: Data Connectivity Components" från Microsofts webbsida. Då jag försöker köra aspx-sidan från webhotellets server får jag dock följande felmeddelande:
"The 'Microsoft.ACE.OLEDB.12.0' provider is not registered on the local machine."
Detta betyder väl att de komponenter jag installerat inte finns installerade på webbservern? Finns det några referenser (*.dll etc.) som jag kan ladda upp till webbservern för att detta ska fungera? Eller finns det något smidigare sätt att ladda in excel-filen?
mvh, JonatanSv: Läsa in Excel 2007 i asp.net
Sv:Läsa in Excel 2007 i asp.net
Finns det .NET-assemblies för att läsa Excelfiler idag?
Om en komponent kan läsa XLSX, kan den då också läsa XLS (pre-office 2007formatet)?Sv: Läsa in Excel 2007 i asp.net