Hej. När på sidan lägger du till din dynamiskt skapade kontroll? Tack för svar.... "knapptryckseventet" sker försent, du måste, när sidan postas om igen, ha skapat kontrollen i init. Hmm, grejen är att det är ju först vid ett postback event som collectionen som databinds får det nya elementet... :/ Nej? =) hehe.. Dettar funkar ju bra om man alltid gör en databidnin vid page load.. Du måste göra din databind vid dels init, och dels när du vill visa ny data. Init för att kontrollen ska veta vad du klickat på. Cache finns ju som alternativ annars.. ;)Postback triggar inte servereventet på en dynasmisk inlagd User control
Jag har en repeater som dynamisk lägger in olika typer av user controls (de ärver av en basklass) genom att använda LoadControl... Ett typiskt factory pattern...
Det funkar fins och rätt typ av control laddas för varje rad i repeatern.
Problemet är att om man klickar på en serverside button i den user controlen så triggas inte serverside koden. Finns det nån guide hur man triggar events för dynamiskt inlagda kontroller?Sv: Postback triggar inte servereventet på en dynasmisk inlagd User control
Sv:Postback triggar inte servereventet på en dynasmisk inlagd User control
i ett Repeater event som heter ItemDataBound
den triggas efter du gjort repeater.DataBind() (en gågn för varje item i repetearn)
DataBind() metoden körs från ett knapp event... (eller en under metod som körs från ett knapp event)
Så flödet är såhär, knapptryck>databindning>LoadControl
edit: Just det, glömde nämna att sidan uppdateras via AJAX/Update panel.. borde dock inte spela nån roll då serverside koden fungerar som vid vanlig postback...Sv: Postback triggar inte servereventet på en dynasmisk inlagd User control
Dvs: När kontrollen bara ska renderas så kan du skapa den i ditt "knapptrycksevent", men sedan, när sidan sedan ska laddas om, måste du skapa kontrollen i init så att den finns när events ska börja köras. En variant är att du lagrar någonting i viewstate när kontrollen skapas med information om att den ska skapas igen i init.Sv:Postback triggar inte servereventet på en dynasmisk inlagd User control
Måste väll gå att lösa?Sv: Postback triggar inte servereventet på en dynasmisk inlagd User control
Btw, du vill väl inte fånga ett event där användaren trodde sig klicka på en viss data, men servern byter ut datan under postbacken och låter användaren ha klickat på någonting helt annat?Sv:Postback triggar inte servereventet på en dynasmisk inlagd User control
jag kanske fatta ditt svar fel...
Är det såhär du menar.
Användaren triggar en postback som påverkar listan, jag databinder om listan i det postbackeventet så att nya listan syns för användaren.
I den listan som nu syns för användarfen finns det en knapp för varje item, användaren klickar på en av dessa. Nu görs en postback, för att den postbacken ska trigga måste jag även databinda listan vid page load?Sv: Postback triggar inte servereventet på en dynasmisk inlagd User control
Lite synd bara att det då ibland blir TVÅ databindingar.. känns inte optimalt att ställa fråga två ggr :(Sv:Postback triggar inte servereventet på en dynasmisk inlagd User control