Hej! Try-catch använder du för att fånga upp fel. Fel som inte fångas upp kommer skicka användaren vidare till din felsida. Hej! Hmm jo i fallet med databaskopplingen håller jag med dig. Men vet du eller ngn annan hur man gör, så att det går ett mail till mig om något går på tok, helst med felmeddelandet i? Kanske något sådant här http://technet.microsoft.com/en-us/library/ms954599.aspx kan vara till hjälp.try-catch och mail
Jag blir inte riktigt klok på det här med try-catch. Först och främst om jag ska använda det överhuvudtaget och sedan inte minst om det ska användas, hur använder jag det då??
Jag gör ett enkelt webbformulär där jag vid öppnandet av formuläret först fyller en drop-down-list där datan hämtas från en accessdatabas. Jag har skapat en SqlDataSource för att databasen ligger på ett annat ställe i vårt interna nätverk, men det är inga problem, det funkar. Kontaktsträngen ligger i webconfig som den ska då.
I webconfig har jag också lagt in:
<customErrors mode="RemoteOnly" defaultRedirect="~/error/Fel.htm">
<error statusCode="404" redirect="~/error/404Error.htm" />
</customErrors>
Om databasen av ngn anledning inte kan nås, skickas ju användaren till sidan Fel.htm och jag själv om jag testkör får ju dotnets felmeddelande, så jag ser vad det är. Då är min fråga: Är det inte overkill med try-catch också? Jag tänkte i så fall att man kunde ha det i en page_load, men då börjar jag känna att det kanske är överflödigt.
Jag kom på en fråga till. Det vore ju bra om det kunde gå ett mail till mig om ett fel uppstår. Hur gör man det egentligen? Tacksam för lite tips.Sv: try-catch och mail
T.ex.:
Dim i as integer=23/0 'användaren skickas till din felsida
Try
Dim I as integer=23/0
Catch ex as exception
'här fångas felet och du stannar kvar på samma sida som kör koden, och du har möjlighet att försöka reparera felet
End Catch
För att få ett mail när något fel uppstår så kan du antingen lägga det i Catch-delen av Try-blocket, och/eller för fel som ej hanteras, ha en aspx-sida som felsida. Då kan du i Page_Load hämta ut felinformation och skicka den till dig via e-post (eller logga till databas/textfil).Sv:try-catch och mail
Tack för svar!
Men att använda try-catch för att se om databaskopplingen funkar är väl lite onödigt, eller? Användaren kan ju ändå inte göra ngt åt det, så då är det ju lika bra att skicka till felsidan, eller hur, men dit kommer han ju ändå utan try-catch i det fallet. Tänker jag rätt?
/JaneSv: try-catch och mail
Vet inte om någon arkitekturguru har något annat att säga om saken. Kanske det är snyggare att fånga upp felet och manuellt göra en redirect till felsidan.
Jag gör själv dock som du med felsidan och databaskopplingen.Sv:try-catch och mail
/JaneSv: try-catch och mail