Hur skriver jag i AccessDataSource Vet inte om det är snyggaste lösningen att göra men testa följande: Tack för dina försök men det blev bara error.Fundering om AccessDataSource
<code>
<asp:AccessDataSource ID="AccessDataSource1" runat="server"
DataFile="~/App_Data/Mansjouren.mdb" SelectCommand="SELECT [id], [rubrik] FROM [Nyheter]" >
</code>
..om jag ville ha med..
<code>
WERE [lang] = <%=Resources.sys.LANGUAGE%>
</code>
Hur skall detta skrivas rätt?
<code>
DataFile="~/App_Data/Mansjouren.mdb" SelectCommand="SELECT [id], [rubrik] FROM [Nyheter] WHERE
[lang] = '<%=Resources.sys.LANGUAGE%>'" >
</code>..fungerar inte.Sv: Fundering om AccessDataSource
<code>
DataFile="~/App_Data/Mansjouren.mdb" SelectCommand='<%# "SELECT [id], [rubrik] FROM [Nyheter] WHERE [lang] = "+Resources.sys.LANGUAGE %> />
</code>
och sen eftersom man använder <%# måste man troligen köra AccessDataSource1.DataBind() i codebehind. Ingen aning om det funkar...men det är ett tips. Annars får du väl sätta SelectCommand från codebehind också...
Annrs kanske du kan använda parametrar
<code>
DataFile="~/App_Data/Mansjouren.mdb" SelectCommand="SELECT [id], [rubrik] FROM [Nyheter] WHERE [lang] = ?">
<Parameters>
<asp:Parameter Name="?" Type="String" value='<%$ Resources: Resources.sys,LANGUAGE %>' />
</Parameters>
</asp:AccessDataSource>
</code>
Inte helt säker på syntaxen för parameter lösningen dock. Men det är den snyggaste lösningen...Sv:Fundering om AccessDataSource
[REDIGERAT]
Nu klarade jag av det, men det fick bli via codebehind.
<code>
private void loadListBox()
{
sql="SELECT Nyheter.id, Nyheter.rubrik, Nyheter.lang "+
"FROM Nyheter WHERE Nyheter.lang='" +Resources.sys.LANGUAGE+ "'";
AccessDataSource1.SelectCommand = sql;
AccessDataSource1.DataBind();
}
</code>