Jag ser nytta med att byta till mysql (ev mssql, beror på om jag byter webhotell). Jag har undersökt lite och att konvertera databasen verkar vara "snorenkelt" med migration toolkit som verkar vara fritt. Givetvis behöver du ändra connectionstring. Sedan behöver du hämta MySqlConnector/.NET och installera och referera. Byt ut alla förekomster av OleDb till MySql så borde du vara i hamn sedan.byta access -> mysql?
Men sedan då? hur mycket måste jag ändra i min kod?
Jag fick kämpa för att använda access istället för mssql, men nu ser jag ju att det var bortkastad tid :(
Inget är kodat för xxsql, är det någon skillnad i hur man skriver?
bifogar ett litet exempel på hur jag skrivit tidigare, connection lär ju ändras, det är bara 1 rad, men hur är det med mina läs och skriv kommandon, många rader, det är väl sql jag skrivit där, men behövs någon justering?
<code>
Dim Connection As OleDbConnection
Connection = New OleDbConnection("PROVIDER=MICROSOFT.JET.OLEDB.4.0;DATA SOURCE=" & Server.MapPath("~/App_data\larlin.mdb"))
Connection.Open()
Dim Command As OleDbCommand
Command = New OleDbCommand("SELECT ForNamn, EfterNamn, Adress, Postnr, Ort, SkolaText, Mail FROM elev WHERE Personnummer='" + Personnummer.Text + "' ", Connection)
Dim reader As OleDbDataReader = Command.ExecuteReader()
reader.Read()
fNamn.Text = reader.GetString(0)
eNamn.Text = reader.GetString(1)
adress.Text = reader.GetString(2)
postnr.Text = reader.GetString(3)
</code>
ett till:
<code>
Protected Sub Button2_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs)
' Denna lagrar allt i db
On Error Resume Next
TextBoxDatum.Text = Date.Now
Dim Connection As OleDbConnection
Connection = New OleDbConnection("PROVIDER=MICROSOFT.JET.OLEDB.4.0;DATA SOURCE=" & Server.MapPath("~/App_data\larlin.mdb"))
'Sparar till db
Connection.Open()
Dim Command As OleDbCommand
Command = New OleDbCommand("INSERT INTO SumWeek(Personnummer, ForNamn, EfterNamn, Vecka, Ar, Arbetsplats)" & _
" VALUES ('" & Personnummer.Text & "', '" & fNamn.Text & "' , '" & eNamn.Text & "' , '" & Vecka.Text & "' , '" & DropDownListYear.Text & "' )", Connection)
Command.ExecuteNonQuery()
Connection.Close()
</code>
Och vad skiljer mellan MS och My SQL ?
VWD är ju kopplat till mssql, är det bara att tuta och köra med mysql ändå eller måste man göra justeringar hela tiden?
Är det någon som vet någon sida som förklarar hur My/Ms-SQL funkar för någon som inte förstår just något alls om det? Jag har en hög böcker som börjar på en nivå jag inte kommit till ännu.
Just nu förstår jag inte ens var databasfilen är någonstans och det är lite otäckt...
Access känns väldigt behagligt i jämförelse just nu :)
Tacksam för lite lugnande förklaringar.
(jag kör vb)Sv: byta access -> mysql?
/Johan