Hej. Beror lite på. Svårt utan att se vad du har gjort...men kanske i stil med: Hej Chris. Du får lägga till Items Förlåt! Kolla Lars-Eriks kommentar. Missade en detalj... Så går det när man kodar på frihand utan VS...=)Spara markerade rader i listbox till databas.
Skulle behöva lite hjälp. Jag försöker spara de markerade/valda raderna i en ListBoxen till en tabell i en databas. Men får det inte att fungera. Någon som har möjlighet att visa exempel på hur man gör så vore jag tacksam.Sv: Spara markerade rader i listbox till databas.
[code c#]
protected void btnSave_Click(object sender, EventArgs e)
{
string sql="INSERT INTO myTable ([Value],[Text]) VALUES (@Value,@Text)";
using (SqlConnection conn = new SqlConnection(myConnstring))
using (SqlCommand cmd = new SqlCommand (sql,conn))
{
cmd.Parameters.Add("@Value");
cmd.Parameters.Add("@Text");
conn.Open();
foreach (ListItem li in mylistBox)
{
if (li.Selected)
{
cmd.Parameters["@Value"] = li.Value;
cmd.Parameters["@Text"] = li.Text;
cmd.ExecuteNonQuery();
}
}
conn.Close();
}
}
[/code]
Obs! Skrivet på frihand så jag lovar inte att allt stämmer, men du kanske förstår tanken...
Sen bör man kanske lägga in en try catch runt om alltihopa om man vill det. Och kanske ha en transaktion som ser till att man antingen får in ALLT eller INGET i databasen. Vill du ha exempel på detta så säg till, annars hoppas jaga tt detta fungerar för dig...Sv:Spara markerade rader i listbox till databas.
Tack för hjälpen!
Jag har provat koden och får ett felmeddelande:
Kompilatorfelmeddelande: CS1579: Det går inte att använda en foreach-sats för variabler av typen System.Web.UI.WebControls.ListBox eftersom System.Web.UI.WebControls.ListBox inte innehåller en offentlig definition för GetEnumerator.
Någon idé vad det kan vara?Sv: Spara markerade rader i listbox till databas.
foreach...mylistBox.ItemsSv: Spara markerade rader i listbox till databas.