Jag har denna för att slänga ut 10st checkboxar... innehållet är enbart för att testa innan jag lägger till saker ifrån databasen... Kod: I postback kan du väl köra: Tanken är att jag ska ha en massa blogginlägg och direkt när jag löickar så får jag en autopostback där dom aktuella inläggen dyker upp i en updatepanel... klickar jag på nästa så minskar antalet... varför inte använda en checkboxlist ? Därför att den petades in i en tabell... :)Hämta alla markerade
for (int i = 0; i < 10; i++)
{
CheckBox chkList1 = new CheckBox();
chkList1.Text = "Tommy" + i.ToString();
chkList1.ID = "blogg" + i.ToString();
chkList1.AutoPostBack = true;
chkList1.Font.Name = "Verdana";
chkList1.Font.Size = 9;
tags.Controls.Add(chkList1);
}
Hur fångar jag upp alla mina markerade checkboxar ifrån CB vid AutoPostBack? Ska jag tänka annorlunda vad som gäller ID-namnet för att det ska bli smidigare att fånga upp alla eftersom texterna kan variera?
Jag ska använda detta för att taggga mina blogg inlägg och det vore smidigt om man kunde få med sig tagg-namnet ifrån checkboxen på något sätt för att slippa göra ytterligare db-slagningar...Sv: Hämta alla markerade
for (int i = 0; i < 10; i++)
{
CheckBox chkList = (CheckBox)tags.FindControl("blogg"+i.ToString())
if (chkList.Checked)
{
}
}
Om det var det du tänkte på. Men tänk på att om du sätter autopostback=true så kommer du få en postback varje gång nån clickar i en checkbox. Skulle nog hellre vänta tills man klickar typ en Spara knapp eller nått...Sv:Hämta alla markerade
Editerat...
Jag kommer i slutändan att dynamiskt antal checkboxar... så jag vet inte om det kommer vara 4 eller 23 eller 42... Finns det någon variant med match?Sv: Hämta alla markerade
ex.
CheckBoxList1.Items.Add(new ListItem("test","1"));
CheckBoxList1.Items.Add(new ListItem("test", "2"));
CheckBoxList1.Items.Add(new ListItem("test", "3"));
hämta ut värden med
foreach (ListItem li in CheckBoxList1.Items)
{
if (li.Selected) // kontroll om i kryssad
{
Response.Write(li.Text + " : " + li.Value);
}
}Sv:Hämta alla markerade
Jag vill ha den flytande...
Redigerat...
--------------------------------------------------------------------------------
Du hade rätt Andreas... det är en CheckBoxList som jag ska ha... Missade att man kunde sätta: RepeatDirection="Horizontal" RepeatLayout="Flow" och då blev det en ful tabell och vips så började man kolla på andra varianter. Funkar kanon...
Tack Andreas!