Hej "Jag kan inte använda en annan teckenkodning då all information hämtas från en databas." Du måste ställa in vilken encoding du använder i web.config.Teckenkodning
Jag försöker ta emot ett formulär skrivet i ASP i min ASP.Net sida. Båda sidorna är kodade i iso-8859-1. ASP.Net sidan skickar sedan iväg ett mail, även den med teckenkodningen iso-8859-1.
Men, å,ä och ö tecken (antagligen andra specialtecken också) blir bara ett ? I själva Request.Form strängen så blir det en massa %ufffd istället för mina kära å, ä och ö. Vilket tyder på att formuläret skickas som Unicode?
Jag kan inte använda en annan teckenkodning då all information hämtas från en databas. Jag har dock provat men utan framgång.
Jag har provat med att köra HtmlDecode, HtmlDecode, UrlEncode och UrlDecode, även det utan framgång.
ASP sidan:
Meta taggen för teckenkodning ser ut så här:
<code>
<meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=ISO-8859-1">
</code>
Form taggen ser ut så här:
<code>
<form method="post" action="apps/sendContact.aspx?r_id=15083"
name="frmAutoForm" enctype="multipart/form-data" onSubmit="return checkForm();">
</code>
ASP.Net sidan
Request.Form ser ut på följande sätt (gjorde radbrytningar för att inte sabba hela sidan):
<code>
Namn=%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd
&F246retag=%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd
&Orgnummer=%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd%ufffd
&Meddelande=%ufffd%ufffd%ufffd%0d%0a%ufffd%ufffd%ufffd%0d%0a%ufffd%ufffd%ufffd
&hdnOrder=Namn%2c+F246retag%2c+Orgnummer%2c+Meddelande%2c+
&hdnSkip=btnAction%2c+hdnOrder%2c+hdnSkip&btnAction=Skicka
</code>
Resultatet jag till slut får ser ut så här:
<code>
Namn:
??????
F246retag:
?????????
Orgnummer:
?????????
Meddelande:
???
???
???
</code>
Jag är helt slut på ideer på att få detta att fungera, hoppas någon har några tips eller vart med om något liknande.Sv:Teckenkodning
Får då istället på hela hemsidan:
F?r snart tjugo ?r sedan, n?r jag kom tillbaka till Sverige efter en tio?rig vistelse i Kenya startade jag mitt ?vers?ttningsf?retag som jag gav namnet Tamarind.
Bakgrunden till namnet ?r att under 1970-talet startade jag en restaurang i Mombasa, Kenya, som ?n idag b?r namnet Tamarind. Sedan dess har Tamarind Translations vuxit och utvecklats till det kraftfulla ?vers?ttningsf?retag som vi ?r idag.Sv: Teckenkodning
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/hy4kkhe0(VS.71).aspx