varför funkar inte "myTextbox.maxlength = 20" när "myTextbox.TextMode = TextBoxMode.MultiLine" ?? Vad synd. För det borde MS ha koll på i Visual Studio. Alltså java script på klientsidan eller klippa på serversidan som gäller? Ja det blir javascript eller klippa serverside... Det är dock inte speciellt svårt att skriva ett begränsande script. 1. Gör aldrig live-kontroller. Man blir vansinnig. Förslaget Chris kom med är ett typexempel på det. Kolla istället med javascript vid submit. Ev. också en indikator under tiden; "Du har skrivit för många tecken". Jag kör nog på att stoppa direkt vi knapptryckning. Så länge det funkar och inte går segt för användaren så är det ok. Sedan tar jag alltid en regex på serversidan innan lagring i databasen. Och om du har "max fyra tecken", användaren har skrivit in fyra: Hej, RegularExpressionValidator fungerar bra:Maxlength på en
Sv:Maxlength på en
Sv: Maxlength på en
<textarea onkeyup='if (this.value.length > X) { this.value = this.value.substring(0,X); }' .../>
eller nått... Kanske ska meddela användaren också... Och kanske skriva det lite snyggare... men tanken är där...=)Sv:Maxlength på en
2. Det är lätt att gå förbi max-length grejer från klienten, det måste på något sätt kontrolleras på servern ändå. (Gör .NET det själv?)Sv: Maxlength på en
Föresten hur funkar Ajax? Är det inte mycket java?Sv:Maxlength på en
ABCD
Men kommer på att den vill att det ska stå ABECD, vad händer då?
ABECD
->
ABEC
Sjukt irriterande. Du måste hålla koll på var markören står, vara noggrann med vad som händer vid delete, backspace, om man flyttar runt med piltangenter, osv. Jag vidhåller: Pilla aldrig i den ruta där användaren skriver.
Ajax använder inte Java, utan Javascript. Men det är "halva AJAX" om man nu uttrycker sig så.Sv: Maxlength på en
Borde du inte kunna använda en Valideringskontroll som finns inbyggt i ASP.net?
Lämpligt kan väl vara att använda en Regular Expression validator (http://quickstarts.asp.net/QuickStartv20/aspnet/doc/ctrlref/validation/regularexpressionvalidator.aspx)?
Alternativt kanske CustomValidator skulle funka.
/mSv:Maxlength på en
<asp:RegularExpressionValidator ID="RegularExpressionValidator1" ControlToValidate="TextBoxInfo" ValidationExpression="(.|\n){0,4000}" Text="" ErrorMessage="Max 4000 tecken." Runat="server"/>