Jag har en CheckBoxList där jag tänkte lägga upp alla min taggar för att kunna kompletera mina blogg-inlägg... <asp:CheckBoxList ID="cblBloggTags" runat="server"></asp:CheckBoxList> OnDataBinding är en gång per databindning. Det är inte som OnItemDataBound där man anropar det för varje item. Jag skulle nog istället vänta tills jag databundit kontrollen och bläddra igenom datasourcen tillsammans med listan med checkboxar och sätta det där... Alternativt inte autodatabinda utan själv bara loopa igenom datakällan och lägga till ListItem objekt manuellt... Där ser man... varför jag skrev som jag gjorde var för att jag hittade ett annat amerikanskt forum där en person hade fått tips om attt köra en OnDataBinding och sen fått stopp på hjälpen...Markera checkbox i CheckBoxList vid OnDataBinding...
Jag binder min CheckBoxList med denna... Kod:
cblBloggTags.DataSource = bllBlogg.getMarkedTags(bloggID);
cblBloggTags.DataTextField = "tagg_name";
cblBloggTags.DataValueField = "tagg_id";
cblBloggTags.DataBind();
Funkar kanon... Min SQL-sats kommer att returnera 3st fält... "tagg_name", "tagg_id" och "selected"... selected returnerar 0 eller 1 beroende på om tagg-ordet finns kopplat till mitt blogg-inlägg eller inte.
Nu har jag kommit fram till att det är i "OnDataBinding"-eventet som man ska overrida för att kunna ta denna 0/1:a och göra så att den kan markera checkboxen som vald.
<asp:CheckBoxList ID="cblBloggTags" runat="server" OnDataBinding="cblBloggTags_DataBinding"></asp:CheckBoxList>
Och då detta CB...
protected void cblBloggTags_DataBinding(Object source, EventArgs e)
{
//Do something here...
}
Jag har provat att hitta "rätt" event istället för EventArgs, eftersom jag måste komma åt mitt 3:e fält från databaseb... Dock så hittar jag inget som jag kan dra nytta av på nätet...
Någon som har något förslag på hur man kan lösa detta? Sv: Markera checkbox i CheckBoxList vid OnDataBinding...
Sv:Markera checkbox i CheckBoxList vid OnDataBinding...
Men då löser vi det via att jag kör igenom min db, lägger till mina listItems själv och då förkryssar dessa i sama veva...
Tack Chris!