Jag har en databas med tidsregistrering. Om jag vill beräkna summan av timmar i ex "diska" (bara som exempel) är är det enkelt med SUM. Du ska få en sql-fråga som ser ut såhär: Kor du between ar val vecka 1 och 3 inte inkluderade? <b>Kor du between ar val vecka 1 och 3 inte inkluderade?</b> oops, det ar just darfor man ska kolla upp grejer innan man skriver :-) Men.... Det ska inte vara något problem med flera registreringar på samma vecka. Hmm, jag är förvirrad. Den verkar ha självläkt över natten.hur beräknar jag intervall?
Men om jag vill summera timmarna "diska" för intervallet vecka 1-3 (valbart av användaren) 2008 (allt är sparat i summa/vecka), hur gör jag då?
jag har fälten personnr, diska, vecka, år som är aktuella.
Kan jag lägga in fler val i WHERE ?
pseudokod:
sum(diska) FROM week WHERE personnr=textbox1, år=textbox2, vecka=textbox3+textbox4+textbox5+textbox6
Kan det funka? känns inte som en bra lösning med textbox valet för veckointervallet
Om det är rätt tänkt, hur skriver jag det med vettig sql så det funkar?
jag kör vbSv: hur beräknar jag intervall?
SELECT SUM(diska) FROM week WHERE personnr = "123456-7890" AND år=2008 AND vecka BETWEEN 1 AND 3
/JohanSv:hur beräknar jag intervall?
Skulle vilja andra SQL-fragan till:
SELECT SUM(diska) FROM week WHERE personnr = "123456-7890" AND år=2008 AND vecka >= 1 AND vecka <= 3Sv: hur beräknar jag intervall?
Jodå!
/JohanSv:hur beräknar jag intervall?
Sv: hur beräknar jag intervall?
Det funkar bara lite, ibland...
Jag får intrycket att det är något lurt med intervallet alt datan. Har jag allt till och med Ar = DropDownList2.Text med så verkar det funka* jämt, lägger jag till resten så ger den konstiga data om några alls.
Kan det vara att vissa veckor i intervallet inte finns?
Och hur kommer jag runt det?
*/ den ger värden, men däremot verkar det som att den visar fel om man har flera registreringar samma vecka. Man kan registrera tid flera gånger samma vecka, vilket ger flera poster med ex vecka 52 år 2007. Borde det verkligen vara ett problem?
Det är ovanligt i databasen och förklarar inte problemen med veckointervallet.
<code>
FROM SumWeek WHERE Personnummer='" + Personnummer.Text + "' AND Ar ='" + DropDownList2.Text + "' AND vecka BETWEEN '" + week1.Text + "' AND '" + week2.Text + "' ", Connection)
</code>
Sv:hur beräknar jag intervall?
Kan du ge ett exempel på vilka poster som finns i databasen, hur urvalet ser ut samt vad resultatet blir?
/JohanSv: hur beräknar jag intervall?
Jag har provat massor och nu ger den rimliga svar hela tiden...
Jag hoppas det var något i testmiljön i VWD som behövde en omstart.
Nåja, det är väl bara att tacka och ta emot när det är så enkelt :)