Hej, ja har letat o letat o letat över nån bra bok som lär mig asp.net men hittar ingen. http://www.asp.net/learn/ Jag måste rekommendera Wrox böcker i ämnet. De har 4 lämpliga böcker. Jag har snackat med en kille som driver ett IT företag. Lyssna inte på det örat. Det går inte att jämföra päron med äpplen. <b>Han påstår att han inte orkade lära sig asp.net och säger att den inte alls är bättre än asp som alla säger.</b> <b>jag påstod att asp.net är enklare, har bättre funktioner, snabbare o effetivare, någonting han nekade!</b>lär dig asp.net
Jag köpte lär dig asp.net 2.0 men den tycker ja e alldeles för dåligt, den hoppar alldeles för mycket o till slut fattar man inget.
Jag scriptar nu asp 3.0
tacksam för svar.Sv: lär dig asp.net
där finns allt du behöver för att lära dig grunderna i asp.net
för att lära dig .net framework kan du köpa den här boken så lär du dig c# på samma gång
http://www.practicaldot.net/Sv: lär dig asp.net
Beginning C# 2005
Professional C# 2005
Beginning ASP.NET 2.0 och Professional ASP.NET 2.0
Fast efter en itt på adlibris så hittade jag drömboxen. Inte speciellt dyr heller.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0470048409
Det är mastodont böcker, men de är bra. Kan användas både som uppslagsverk och som bok för pärm till pärm läsning. Finns billigt på www.adlibris.seSv:lär dig asp.net
Han påstår att han inte orkade lära sig asp.net och säger att den inte alls är bättre än asp som alla säger.
Vad tycker ni om hans snack?
de känns ju meningslöst att gå ifrån asp till asp.net om det e samma.
jag påstod att asp.net är enklare, har bättre funktioner, snabbare o effetivare, någonting han nekade!
tacksam för svarSv: lär dig asp.net
Tack vare alla möjligheterna så är det bra mycket roligare.
Bara det att komma ifrån spagettikoden...Sv: lär dig asp.net
ASP.NET är inget scriptspråk som ASP 3.0 är, det är en del i ett ramvärk i .NET som du kan programera på samma sätt som vilken programapplikation som helst.
.Net är blir kompilerat, ASP körs varje gång genom en scripttolk som är oerhört mycket segare (100 gånger garanterat) än vad .net-programmet är.
ASP tolkas, .net är komilerat - alltså sidan finns faktiskt redan klar att visas för klienten när den efterfrågas.
ASP.net har stöd för cachning på en uppsjö sätt.
Du har hjälp av över 2500 olika inbyggda kontroller som du kan bygga vidare på med "arv" som .net stöder till fullo.
Du kan köra sockets direkt ifrån .net
.Net kan köras i en apache-server.
.Net har multiprogrammeringsspråks funktioner.
.Net har stöd för threading/multithreading. (Köra flera funktioner samtidigt)
.Net fortsätter att utvecklas, klassisk ASP utvecklas inte mer.
Felhanteringen och felsökning i .net är utvecklad på ett helt annat sätt än den i stort sätt obefintliga felhanteringen i ASP. Med ex. Try/catch block osv.
.NET har inbyggt stöd för SOAP-protokollet med webservices, XML, isolerade utrymmen osv.
.NET kan dra nytta av delar i Windowskärnan på ett sätt som inte alls är möjligt i ASP.
.NET kan utnyttja font bibliotek, bildhantering och mycket, mycket mer.
Och om det är bättre för DIG kan bara DU svara på, om du sitter på kammaren och knackar lite sidor till en och annan kompis så förstår jag att nyttan kanske inte står över inlärningströskeln i att lära sig .NET.
Jag tycker i alla fall att det är mycket roligare än med classic ASP.
Lycka till.
Sv: lär dig asp.net
Hur vet han det om han inte orkade lära sig ASP.NET? Han har ju inget att jämföra med då... Därmed inte sagt att han har fel.
/JohanSv: lär dig asp.net
Jag skulle knappast påstå att ASP.NET är enklare än ASP. Det är en betydligt högre tröskel att lära sig ASP.NET än vad det är att lära sig ASP. Och de kunskaper som du har i ASP skall du helst glömma innan du börjar med ASP.NET.
För att lära sig ASP.NET så har du en längre inlärningskurva då du bör lära dig det i följande ordning.
1. ObjectOrienterad programmering. Förstår du klasser/object/arv/interface, Abstract/Virtuellt/polymofism osv osv...
2. Syntaxen för något av .NET språken, C# är störst och finns flest exempel till, kan du VB sedan tidigare så bör du välja C# så du inte rammlar in i VB tänket inom .NET...
3. .NET Framwork, det finns hur många färdiga funktioner och klasser som helst i Frameworket som du kommer ha mycket nytta av när du gör dina siter...
4. ASP.NET lär dig de olika kontrollerna och funktionerna för ASP.NET. Vad är det för skillnad på HttpHandlers/HttpModules? Hur fungerar Cachningen? Vad är det för skillnad på CustomControls och ServerControls? Vilka olika ASP:Controler skall du använda till vad? Hur fungerar Event-modellen i ASP.NET...
5. Nu kanske det är dags att ta en djupdykning inom AJAX, eller kanske läsa på om olika patterns för systemdesign, du upptäcker att MS "klick-gissa-spring-metoder" kanske inte är det bästa sättet att utveckla större projekt på...
<b>Han påstår att han inte orkade lära sig asp.net och säger att den inte alls är bättre än asp som alla säger.</b>
Om han sitter på sitt eget IT-Företag så förstår jag att han kanske inte känner att han har tiden att lära sig något nytt, eftersom han måste få in pengar hela tiden, hans problem blir ju att marknaden för hans kunskaper kommer att minskas från år till år, och i slutändan så finns det endast förvaltningsuppdrag kvar för honom att ta, och hur kul är det?
Om du skall tänka på dig själv och om du vill vara attraktiv på arbetsmarknaden så är ASP 3.0 ute och ASP.NET 3.5 inne... Du kommer få jobb mycket lättare om du kan ASP.NET än om du kan ASP 3.0....
- M