Hur får jag till en indatamask med asp.net /vb ? Kör du .net borde det gå att installera en dll så länge den är för .net framework. Hej Tack, jag menade att det skulle bli lite tungt för mig som kodar att komma på alla justeringar, men det kanske bara är latmasken i mig som tänker så :) Hej, AJAX Toolkits verkar rocka riktigt ordentligt, tack! Christer, Så, nedladdat installerat och det är väldigt trevligt! Flera funktioner jag dragit mig för att bygga själv finns redan där, kanon!indatamask?
jag vill ex att alla mellanslag i början ska tas bort och skriver man 1 ska det vara 01, personnummer ska bli i rätt format, vissa fält ska bara acceptera heltal osv...
det går ju att koda modell: if textbox.text = 1 then textbox.text=01 if textbox =2 then textbox=02 osv
men det blir lite tungt.
Jag har sett grejor man kan installera på servern, men det går ju inte på en delad server.
Det lagras i databas sedan, och i access (och jag antar sqlserver) kan man ju välja det när man bygger tabellen men då är det väl lite sent att fixa det så jag antar att det bara skulle ställa till det, eller?Sv: indatamask?
Annars skulle jag nog skriva en egen liten funktion som gör en sådan korrigering - och inte minst validera innan det skickas vidare till databasen. Du kan ju använda tex regular expressen för första testen, sen i codebehind formattering ..Sv: indatamask?
>>det går ju att koda modell: if textbox.text = 1 then textbox.text=01 if textbox =2 then textbox=02 osv men det blir lite tungt.
på vilket sätt skulle några if och text replace bli för tungt ?
måste vara väldigt stor belastning och stor mängd textboxar innan det blir jobbigt för servern.
och är fallet så, kan du ju alltid formatera dem på clienten med javascript.Sv:indatamask?
Nu vet jag inte exakt vad du är ute efter men jag är nog beredd att hålla med Andereas "på vilket sätt skulle några if och text replace bli för tungt ?"
För om du vill att värdet i en textbox skulle lägga på en nolla så skulle det i all sin enkelhet kunna vara enligt följande
Dim strValue as String = dinTextBox.Text
if strValue < 10 then
strValue = "0" & strValue
end if
Vidare så finns det funktioner som "plockar bort" ev. mellanslag, detta borde du kunna hittat information om via Google eller kanske här på PelleSoft.
Hoppas du fick något uppslag.
Mvh,
Thomas
Sv: indatamask?
Jag ska leta efter funktionerna som tar bort mellanslag, bra början.
Jag såg en användare som alltid skrev några mellanslag före allt han skrev, beräkning, sortering och urval funkar dåligt då :(
Sen är det postnummer, telefonnummer, personnummer, stor bokstav i början och resten små, flera datafält som ex bara tar emot heltal, datum, tid. Det blir flera hundra textboxar att utvärdera "manuellt"...Sv:indatamask?
Kan ASP.NET AJAX Toolkits kontroll MaskedEdit vara något?
http://www.asp.net/AJAX/AjaxControlToolkit/Samples/MaskedEdit/MaskedEdit.aspx
/mSv: indatamask?
Jag ska ägna några timmar åt att läsa om allt där i kväll!
Det blir dock att byta webhotell så vitt jag förstår då loopia bara har .net 2.0 och detta vill ha 3,5, å andra sidan så funkar det inte så bra med asp.net alls där så jag har tänkt byta ändå...Sv:indatamask?
Loopia har precis infört ASP.NET 3.5 (läs mer: http://blogg.loopia.se/?p=55) så det ska vara lugnt.
Hur som helst, ASP.NET funkar alltid :)Sv: indatamask?
Men, på loopia funkar det inte, får inget riktigt svar av supporten...
Funkar det för dig där Mikael (eller någon annan)?