Hej! Är inte den ena vald så är den andra det och vice versa - kolla på det. Jo, men kruxet är att när jag ska inserta till databasen. Om jag har två radioknappsval, ett där jag vill att värdet Seminarium 1 hamnar i tabellfältet och ett där jag vill att Seminarium 2 hamnar i fältet. Hur gör jag det? Jag skulle vilja kunna sätta value="Seminarium 1" osv. men det funkar ju inte. Idetta fallet så kan du väll göra en if-sats.spara valt värde från radiobutton groupname
Nu har jag kört fast igen. Har ett enkelt webbformulär där jag bl.a. vill ha 2 radiobuttons, som jag "fört samman" med groupname och det fungerar bra när man klickar. Det går bara att välja ett av alternativen. Jag vill inte använda radiobuttonlist för då kan jag inte skriva nåt emellan knapparna. Jag vill vara friare där. Mitt problem är när jag ska spara värdet i databasen. Hur gör man det? När jag ska skapa parametrarna finns ju bara radioknapparna var för sig att välja och det funkar ju inte. Jag måste ju ha tag i groupname, men det finns inte att välja.
Tacksam för tips om hur man gör! Jag kodar i Visual Studio 2005, VB och har en accessdatabas.
/JaneSv: spara valt värde från radiobutton groupname
Sv:spara valt värde från radiobutton groupname
Sv: spara valt värde från radiobutton groupname
<code>
string sMittVarde;
if(radio1,checked==true)
sMittVarde="En variabel"
else
sMittVarde="En annan variabel"
</code>
Och så kan du ju stoppa in sMittVarde i databasen och det värdet du vill ha.