Jag har en tabell där jag har en attestering som skall göras, jag tänker mig att visa alla rader där cellen "OK" är tom, men jag når inte ända fram... tycker jag har provat alla möjliga alternativ med värden i labels mm. Skrev jag "x" i en label och "x" i det "tomma" cellen så fick jag det att funka, men jag vill inte lusa ner tabellen med crap bara för att jag inte kan göra rätt :| Beroende på om fältet är tomt eller null blir det antingen: Det är troligen Null då inget är skrivet i fältet tidigare, ska prova. <b>Om det bara är tommt, är det då "" (altgr 2 x2) funka då, eller är det '' (' x2) ?</b> Hej Christerbehöver lite hjälp med sql urval
Kan någon ge lite råd så är jag glad. Det är "AND ok=...." som är problemet
<code>
Command = New OleDbCommand("SELECT vecka, arbetsplats, foretag FROM SumWeek WHERE Personnummer='" + DropDownList1.Text + "' AND ok =" " ORDER BY [Ar] DESC, [Vecka] DESC ", Connection)
</code>Sv: behöver lite hjälp med sql urval
AND ok = ''
eller
AND ok IS NULL
/JohanSv:behöver lite hjälp med sql urval
Om det bara är tommt, är det då "" (altgr 2 x2) funka då, eller är det '' (' x2) ? är det olika om det är numeriska tecken eller strings?
Om det är null, borde inte '' funka även då?
Om vi leker med tanken att jag vi ha urvalet om det är avviker från något, ex "AND ok ej= godkänd*"Sv: behöver lite hjälp med sql urval
Båda fungerar, men "enkelfnuttar" är enklast med tanke på stränghanteringen...
<b>är det olika om det är numeriska tecken eller strings?</b>
Om det är numeriskt och inte innehåller något så måste det vara null.
<b>Om det är null, borde inte '' funka även då?</b>
Nej!
<b>Om vi leker med tanken att jag vi ha urvalet om det är avviker från något, ex "AND ok ej= godkänd*"</b>
...AND NOT ok IS NULL
eller om det både kan vara null eller annat värde
...AND NOT (ok IS NULL OR ok = 1)
/JohanSv: behöver lite hjälp med sql urval
När jag inte vet om värdet jag vill känna på är '' eller null brukar jag använda NullIf. Då jämförs två värden mot varandra och returnerar null om dom är lika med varandra, annars returneras värde nr ett. (i detta fall OK´s värde)
AND Nullif(OK,'') is null
Det borde fungera för dig, lycka till!
/Joachim