Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig här. Med dubletter, menar du då att du får flera helt identiska poster som resultat? Om inte, kan du ge något exempel samt förklara hur det borde vara istället. En liten ändring i min SQL ordnade upp det. Det är inte så att i den versionen så kan du inte förkompilera inne i ide't? (lite osäker där) Antingen så får du i så fall gå via command-prompten eller låta jit-compilern göra jobbet genom att lägga alla filerna på servern.. Tack Johan det fungerade faktiskt. Här ser vi bara 2 av de 4 kolumnerna (id och namn), därför går det inte avgöra om resultatet är det väntade eller ej. Troligtvis beror detta på att du har flera "passande kombinationer" i de andra tabellerna (kolumnerna i resultatet). Om du inte vill ha det på detta sätt får du ta bort kolumnerna t_anstTjanst.tjanst och t_Order.klart från resultatet. Nja det går inte, men börja med att fråga, varför fungerar det bra ilokalt men strular när jag lägger ut den? Antagligen har du inte samma uppgifter i databasen lokalt och på servern. Snyggt Johan tack. Jag tror inte att jag först förstod hur du menade, men nu...Undvika dubbleter
Jag får en massa dubbleter.
<code>
SELECT DISTINCT
t_anstPerson.Id, t_anstPerson.Namn, t_anstTjanst.tjanst, t_Order.klart
FROM (t_Order
RIGHT JOIN t_anstPerson ON t_Order.AnstNr = t_anstPerson.AnstNr)
INNER JOIN t_anstTjanst ON t_anstPerson.Id = t_anstTjanst.anId
WHERE t_anstTjanst.tjanst="Hemservice"
AND t_Order.klart Is Null
OR t_Order.klart=True;
</code>
Här finns alltså tre tabeller som är i relation med varandra.
t_anstPerson där alla personuppgifterna finns.
t_anstTjanst där personens olika tjänster finn(det kan vara en eller flera
tjänster).
Slutligen så finns t_Order där jag i detta fallet frågar om Klart är
sant eller om det är null. Det är här som det strular. Om jag tog bort denna
tabellen så blir det inga dubbleter, men om Klart ine är sant, då jobbar
personen, eller om Klart är null då har personen tidigare inte jobbat, och
skall alltså vara möjligt att välja.
Jag hoppas att det blev lite klarare nu (eller luddigare).
Hur bör jag göra?Sv: Undvika dubbleter
/JohanSv:Undvika dubbleter
<code>
" WHERE t_anstTjanst.tjanst=? AND (t_Order.klart Is Null OR t_Order.klart=True)";
</code>
Men jag vill passa på och fråga en sak till, jag använder mig av Microsoft Visual Web Developer 2008 Express Edition, och nu ville jag publicera min site(för att testa), men i min Build-meny så finns ingen
Publish site.
Hur gör man?Sv: Undvika dubbleter
Sv:Undvika dubbleter
Nu när jag har skickat upp filerna så måste jag återkomma till den ursprungliga frågan, lokalt så ser det väldigt bra ut, men trots att det är samma filer som jag skickar upp, så är det skillnad. Mina dubbleter
är tillbaka.
<info>
<option selected="selected" value="8">Lennart Söder</option>
<option value="2">Krister Lat</option>
<option value="9">Göran Schröder</option>
<option value="8">Lennart Söder</option>
<option value="8">Lennart Söder</option>
</info>
Det ser ut så här när jag visar källa.
Min sql:
<code>
sql = "SELECT DISTINCT t_anstPerson.Id, t_anstPerson.Namn, t_anstTjanst.tjanst, t_Order.klart " +
" FROM t_Order
RIGHT JOIN (t_anstPerson INNER JOIN t_anstTjanst ON t_anstPerson.Id = t_anstTjanst.anId)
ON t_Order.AnstNr = t_anstPerson.AnstNr " +
" WHERE t_anstTjanst.tjanst=? AND (t_Order.klart Is Null OR t_Order.klart=True)";
</code>
Jag har gått in på mitt webbhotel(loopia) och startat om applikationen ett antal ggr men likväl så skilljer
det märkvart mellan lokalt och på webbhotelet.
Vad gör jag?Sv: Undvika dubbleter
Vad det gäller är ju
anstPerson som hantera allt om personen.
t_anstTjanst där personens verksamhetsområde sparas.
t_Order om personen har jobbat klart eller ännu inte fått någon jobb.
Hur jag ser det så måste jag ha med alla tabellerna, men fortfarande varför fungerar det lokalt?Sv: Undvika dubbleter
Förstår fortfarande inte varför du ska behöva ha med fälten t_anstTjanst.tjanst och t_Order.klart i resultatet när de inte används till dropdownrutan. Tycker det borde fungera bra såhär istället:
SELECT DISTINCT t_anstPerson.Id, t_anstPerson.Namn
FROM t_Order
RIGHT JOIN (t_anstPerson INNER JOIN t_anstTjanst ON t_anstPerson.Id = t_anstTjanst.anId)
ON t_Order.AnstNr = t_anstPerson.AnstNr
WHERE t_anstTjanst.tjanst=? AND (t_Order.klart Is Null OR t_Order.klart=True)
<b>Antagligen har du inte samma uppgifter i databasen lokalt och på servern. </b>
Jo jag har exact samma uppgifter, men jag skall se vad detta kan göra.