Hej! I Express versionen så har MS fått för sig att upplösningen ska styra höjden på en div, så även om du tycker att den kan,ska och får vara större så går inte det. Kommer inte ihåg om det var web eller Vb jag testade. Ditt problem med repeatern låter intressant, en repeater är ju "stendum" och loopar ju endast ut innehåll enligt dess item/alternatingitem-templates. Jag lyckades fixa problemet, tror orsaken var att det inte fanns något höjd-attribut satt på div:en, den fick automatiskt höjden på den content place holder som användes. " Det borde de inte vara eftersom man ju tycker att asp.net kod ska genera korrekt html-kod enligt de standarder som finns. " > men tycker ju det, men sen att MS inte tyckte det är en annan sak ;)Problem med uppgradering från 2005 till 2008
Jag har gjort en hemsida i asp.net med Visual Studio 2005. Nu har jag laddat ner Visual Web Developer 2008 Express och gjorde en automatisk konvertering till 2008-formatet när jag öppnade sidorna i 2008.
Men sidan ser jättekonstig ut när jag öppnar den i 2008. Jag har två div, en för huvudsidan där informationen visas och en för menyn.
Sidan ser okej ut när den körs, men alltså konstig i Visual Web Developer. Det går inte att storleksförändra div-objekten, på sin höjd flytta dem. Men de har inte alls samma storlek som i version 2005 och när jag försöker dra ut dem till den rätta storleken kommer det korrekt information om storleken i procent, men storleken ändras inte.
Anledningen till att jag ville byta upp mig från .net 2.0 till 3.5 var att det verkar finnas någon bugg i DataRepeater-kontrollen tillsammans med Internet Explorer 7.0. Jag har använt datarepeatern för att skriva ut inlägg i en gästbok, men när man klickar öppnar den sidan så laddas inte hela sidan (detta enligt statusen på rullningslisten) och om man klickar nånstans bland inläggen i gästboken fäller hela området med inläggen ihop sig och blir bara ca 20 px högt. Detta inträffar dock inte om man har scrollat ned och visat alla inläggen i gästboken. Jag upplevde också efter en uppdatering av IE 7 att problemet var löst, men efter en ytterligare uppdatering var problemet tillbaka.
Ni som har IE 7 får gärna gå in på www.ljung.se och klicka sen på Visa gästbok i menyn. Klicka sedan någonstans bland inläggen som visas så får ni se att den fäller ihop sig.
Bifogar också en skärmdump på hur min sida ser ut i Visual Web Developer 2008, den finnas att hämta på www.ljung.se/vsproblem.jpg
Tacksam för svar!
mvh Per LjungSv: Problem med uppgradering från 2005 till 2008
Sv: Problem med uppgradering från 2005 till 2008
min gissning är att det är nånting i den genererade html-koden som får IE att balla ur
en bra start är ju att validera sidan (http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.ljung.se%2FViewG.aspx )Sv:Problem med uppgradering från 2005 till 2008
Körde också sidan genom valideringen du tipsade om, det blev jättemånga fel. Det borde de inte vara eftersom man ju tycker att asp.net kod ska genera korrekt html-kod enligt de standarder som finns. Min sida innehåller nämligen ingen självgenerad ren html-kod, bara ren asp.net kod.
Tack för hjälpen!
mvh Per LjungSv: Problem med uppgradering från 2005 till 2008
Bwahahae *host* ja
men tycker ju det, men sen att MS inte tyckte det är en annan sak ;)Sv:Problem med uppgradering från 2005 till 2008
Fast vi hoppas att de börjar röra sig åt det hållet, och det börjar se ut så, men det är nog en bit kvar dessvärre :P