Hej Det enda jag kan komma på som skulle kunna strula är väl om man t.ex. kör två fönster med en webbläsare på samma dator, och förväntar sig att fönstren ska hållas "åtskilda" på servern. Men det låter det inte riktigt som i det här fallet..? Jag har testat från två olika datorer och får helt riktigt två olika sessions:id. Problemet låg mycket riktigt i att jag skapade "användar-specifika" url:er i sitemap filen.Sessions problem
Jag utvecklar en applikation där användare kan skapa ett konto med en egen profilsida.
Kontot innehåller också en redigeringsdel där avändaren modifiera sin profilsida.
För kontohanteringen har jag använt mig av MemberShip klassen.
Vid inloggning läses användarens data in från en databas och värdena
sätts i sessionsvariablerna.
Problemet uppstår när flera användare är inloggade samtidigt, detta ger kollisioner
i sessionsvariablerna, alltså en användare kan helt plötsligt få ett värde tillhörande
en annans.
Är det inte så att t ex värdet för sessionsvaribeln Session["Key"] = "value" är unikt för
just den anropande klienten eller delar alla anslutande klienter på samma värde?
Kanske det beror på vilket mode man kör på i sessionstate, för närvarande kör jag med InProc.
Allt fungerade så länge jag testade lokalt, problemen uppstod när jag lade
upp applikationen på servern.
Mycket Tacksam för hjälp
PeterSv: Sessions problem
Skulle du kunna testa att skriva ut sessionid:t i någon log eller liknande, eller på skärmen, och kolla ifall det är samma när du surfar ifrån två olika datorer?Sv:Sessions problem
Jag kan tillägga att det är själva redigeringssidan som krånglar, sidan bygger på en MasterPage där jag också lagt navigeringen för redigeringen.
I navigeringen finns ett menyval för att förhandsgranska det man har modifierat för sin profilsida. När man väljer förhandsgranska ingår en GET parameter i url:en till "förhandsgranska sidan" som är användarens "username", denna parameter initieras vid inloggningen och placeras i en sessionsvariabel.
Det är alltså här problemet ligger, när en annan användare loggar in ändras alltså denna parameter till senast inloggad användare.
Menyn är en sitemap fil, kan det vara så att denna ligger globalt i applikationen och därför måste "låsas" när man ändrar den dynamiskt?
PeterSv:Sessions problem
Nu fungerar det som det ska.
Tack för visat intresse.
Peter