Hej jag exprimenterar lite med en web-chat som ska kunna kommunicera med ett spel. Jag gissar att x86-dll syftar på att det inte är något com/activex-grunk. Så du behöver definitioner för alla funktioner till att börja med. Om du har en dll och skall inkludera den i ditt .net projekt gör du det genom add reference och pekar ut dll:en. Det kan ibland behöva göras en tlb-fil av dll:en också. Tack, jag har fått igpng dllen, det krävdes att jag lade tills ökvägen till min bin-mapp i PATH environment variabeln. Rättigheter kan nog stämma, asp.net körs som standard av en användare som inte får göra så mycket alls. Du måste se till att asp.net körs som en annan användare. Mitt förslag är att köra applikationen som en användare som har rättigheter att grejja i andra processer (har en känsla av att rättigheter i stil med admin krävs då..) Jag testade att ge ASPNET, IUSR_Datornamn och IWAM_Datornamn alla adminrättigheter men fortfarande samma fel så verkar vara något annat som krånglar. Efter att ha testat lite olika saker märkte jag att ifall jag kör en debug via Visual Studio 2005... Debug > start debugging så genererar den en sida som fungerar precis som den ska. Det låter som rättighetsproblem, eller buggig dll. Kan du inte köra asp.net på samma konto som pol.exe? Ja det fungerade att ändra så asp.net körs på samma konto som pol.exe.Hur använder jag en x86 dll?
Chatten är tänkt att skrivas i ASP.NET 2.0 och med hjälp av en DLL som någon vänlig själ redan utvecklat vill jag kommunicera med spelet (läsa chat från spelet samt sända tillbaka text).
DLL-en är av typen x86 dll (vet inte riktigt vad det betyder dock, har inte jobbat med DLLer tidigare).
Jag har i stort sett utgått ifrån
http://calamity-ls.com/fface/index.php?showtopic=481
med en del skillnader eftersom guiden är skriven för C#.
Vad jag gjorde var att lägga alla helper-filerna i APP_Code och .DLLerna i bin. Sedan skriver jag i page_load
FFACE.General.InitFFACE();
Response.Write(FFACE.Player.Name());
Felmeddelandet jag får är:
Unable to load DLL 'FFACE.dll': The specified module could not be found. (Exception from HRESULT: 0x8007007E)
Läste någonstans att jag måste köra en regsrvr32 på dllen men får då felmeddelandet:
E:\hemsidor\FFXIChat\bin\FFACE.DLL was loaded, but the DllRegisterServer entry point was not found.
This file cannot be registered.Sv: Hur använder jag en x86 dll?
(Har inte läst artikeln, så jag vet inte vad den handlar om)Sv:Hur använder jag en x86 dll?
Sv: Hur använder jag en x86 dll?
Jag använder nu helper-filerna som fanns i artikeln, jag antar att de innehåller definitionerna som du nämnde Oskar.
Men nu har ett nytt problem dykt upp. Det DLL-en gör är att läsa efter processen pol.exe på servern med hjälp av IntiFFACE-funktionen som returnerar true om den finns och false om den inte finns
http://calamity-ls.com/wiki/index.php/InitFFACE.
För mig returnerar den dock false trots att processen finns där.
Jag slogs av tanken att det kanske är någonting med behörigheter, jag använder windows XP professional och IIS 5.1. Finns det någon typ av behörigheter för att kunna identifiera och kommunicera med en process?
Jag har även frågat på forumet för FFACE men de har inte kunnat ge mig något annat svar än att vänta och testa med nästa version.Sv:Hur använder jag en x86 dll?
Sv:Hur använder jag en x86 dll?
Sv:Hur använder jag en x86 dll?
Tackar!