Försöker att göra en första aspx-sida med en enkel Accessdatabas. Jag brukar skriva ut sökvägen med Mappath och sen gå den vägen, då får jag reda på sökvägen till root/min mapp. Hej på er båda! Server.MapPath(/db/mindatabas.mdb) Jag är lite osäker då jag saknar erfarenhet att ha databasen i en annan mapp än det projekt man jobbar i men jag tror, med stor betoning på tror att du kan använda ~ som tar dig upp till roten på din "webbplats". Hej Hans! Det du behöve är den fysiska sökvägen till databasen. Hej Anna-Karin! Skumt, för om du har den fysiska sökvägen till datamappen på webbhotellet så bör det fungera. Hotellet är web10.se. Vad händer om du t ex testar den här strängen. Tack för ytterligare tips Anna-Karin! Nu är jag inte någon guru i web.config men vad händer om du sätter authentication mode till "Forms" ? Hej Thomas!Sökväg till databas
Har problem med att få till rätt sökväg till min databas.
Hemma går det bra. Både med Microsoft Web Developer 2005 Express Edition och då jag testar sidan med http://localhost/ o.s.v.
Då kan jag ju använda hela den riktiga sökvägen ex. d:\data\inetpub\db\databas.mdb.
På mitt webbhotell fungerar ju inte det och det är då jag får problem.
Hur ska sökvägen se ut om mitt webbhotell tvingar mig att använda en mapp som heter db
och om övriga sidor ligger ex. en mapp kallad mina_webbsidor?
<b>Mappen db ligger alltså en nivå ovan mappen mina_webbsidor!</b>
Har försökt med "..\db\mindatabas.mdb" (och många andra kombinationer) men det
fungerar inte.
<asp:AccessDataSource ID="AccessDataSource1" runat="server" DataFile="..\db\mindatabas.mdb"
SelectCommand="SELECT [bandnr], [bandtyp], [bandlangdhm], [bandtidkvar] FROM [band]">
</asp:AccessDataSource>
/PontusSv: Sökväg till databas
Sv:Sökväg till databas
Nja, jag vet inte riktigt hur jag ska använda era tips tyvärr.
Får ej till det.
Sen undrar jag om jag förstått nedan lite fel.
Kan man inte använda:
"..\db\mindatabas.mdb" om man vill till en mapp "ovan" där webbsidan finns och
"~\db\mindatabas.mdb" om man vill till en mapp som finns i samma som webbsidan?
Det är om accessfilen ligger i mappen db som ligger i rooten av din applikation.Sv:Sökväg till databas
Borde då bli enligt
Private AccessConn As New OleDb.OleDbConnection("Provider = Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source = " & HttpContext.Current.Server.MapPath("~/DinDatabasMapp/Dindatabas.mdb") & "; Mode=ReadWrite;")
Hoppas att det hjälper.
Mvh,
Thomas
Sv:Sökväg till databas
Nej mappen db ligger ej i roten av min applikation, då hade det varit enkelt, den ligger i annan mapp i min mapp på webbhotellet. Min applikation ligger i en annan mapp. Åtminstone som jag ser på det.
[Pontus] (MIN mapp på hotellet)
|
----[en mapp med ex. bilder]
|
----[ytterligare en mapp]
|
----[db] (Här MÅSTE databasen ligga enligt hotellet!)
|
----mindatabas.mdb (Här är databasfilen!)
|
----diverse filer
|
----diverse filer
|
----[min mapp med mina nya .aspx-filer]
|
----[App_data]
|
----Default.aspx
|
----Default.aspx.vb
|
----web.config
Jag vill alltså, från Default.aspx, finna vägen till min databas som ligger i db.mappen.
Ett fel jag ibland får är "Det går ej att mappa sökvägen". Vet ej om det kan hjälpa er något.Sv: Sökväg till databas
I klassisk asp skrev man så här.
<code>
Server.mappath("minSida.asp")
</Code
Då får man fram typ D:clients\usr3399\html\minSida.asp
Det är den strängen du får modifiera till att passa dig.Sv:Sökväg till databas
Ja, tack vare klassiska asp fick jag fram en fysisk sökväg till min databas.
Ända från c:\.........\mindatabas.mdb.
Provade först att använda hela sökvägen och det gick ju inte. Med säkerhet att göra??
Kortade ned den allteftersom, lade till .. eller ~ o.s.v., men nej, det fungerar ändå ej.
Känns som att jag testat alla varianter som finns. Hmm.. vilken är kvar tro. ;-)
Jag hade gärna gjort som Microsoft vill, använt mappen App_Data och lagt min databas där om det gått.
Jag kunde t.o.m. använt SQL Express server om det skulle vara bättre.
Nu gör det ju inte det p.g.a. webbhotellet.
Fast ska det vara så här krångligt att få något alls att fungera så finns ju alltid det klassiska ASP.
Känns dock som att det vore roligare att ta ett steg framåt med något nytt, ex ASP.NET.Sv: Sökväg till databas
Vilket webbhotell ligger du på? De borde kunna tala om vilken sökväg du ska använda.Sv:Sökväg till databas
Ja, man kan tycka att nedan fysiska sökväg borde fungera
c:\webs\talkactive\konto\domän\db\mindatabas.mdb
men det blir bara...
Server Error in '/' Application.
Runtime Error
Så här skriver dom vad gäller ASP och det fungerar nog. Har dock ej testat.
<%
set conn = server.createobject("ADODB.connection")
conn.Open "DBQ=" & server.mappath("db/database.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"
SQL = "select * from tabellnamn"
set RS = conn.execute( SQL )
%>
...men jag ville ju testa ASP.NET och med det "enkla" (Hmm...) sätt man kan göra saker och ting där.
Private AccessConn As New OleDb.OleDbConnection("Provider = Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source = " & HttpContext.Current.Server.MapPath("./App_Data/db1.mdb") & "; Mode=ReadWrite;")
Den kör jag lokalt, har inte hunnit så långt med mitt .net knackande att jag lagt ut det på nätet än.Sv:Sökväg till databas
Till saken hör att jag hittills inte har någon direkt egen kod. Testar ju med att "dra och släpp"
en AccessDataSource och en GridView.
Har i.a.f. letat fram ett exempel där man gör på andra sättet, alltså med lite mer egen kod.
Jag får fram alla konstiga fel ändå.... Suck! ;-(
Kan ej använda Server.MapPath för då hamnar jag ju i min egen mapp och det vill jag ju inte.
Vill hamna ovanför den, i db-mappen på något sätt.
Om du ser nedan så är ett av felen detta.
<b>Tar jag bort line 55 i web.config så funger det! :-)</b>
Vad <authentication mode="Windows"/> är för något vet jag ej, men som sagt det fungerar.
Fast man måste använda HELA sökvägen, annars går det ej.
Det vore bra att få reda på vad <authentication mode="Windows"/>är och om det är något man bör använda.
#################################################
Server Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
Configuration Error
Description: An error occurred during the processing of a configuration file required to service this request. Please review the specific error details below and modify your configuration file appropriately.
Parser Error Message: It is an error to use a section registered as allowDefinition='MachineToApplication' beyond application level. This error can be caused by a virtual directory not being configured as an application in IIS.
Source Error:
Line 53: ASP.NET to identify an incoming user.
Line 54: -->
Line 55: <authentication mode="Windows"/> <B>Om jag tar bort denna rad fungerar det</b>
Line 56: <!--
Line 57: The <customErrors> section enables configuration
###############################################Sv: Sökväg till databas
Jag har de i mina projekt och de funkar fint!
Gällande din sökväg till din mapp med databasen så borde du verkligen kunna använda Sverver.MapPath, om inte så skulle jag fråga din support på ditt webbhotell. Du är ju dessa hotell väldigt många och jag jar inte använt mig av så många olika då jag skapar mina projekt. Har fatnat för ett hotell och i den samanställninga man får av Axentus i mitt fall så får man den fysiska sökvägen till sin webbrot tex:
"Er webbrot har följande sökväg:: g:\webusers\32135"
Hjälper kanske inte så värst mycket men du kanske får något upplsag eller i varje fall vet vad du skall förvänta dig av den firma som hostar ditt projekt.
Mvh,
ThomasSv:Sökväg till databas
"Forms", "None", "Passport" eller "Windows" fungerar inte som authentication mode.
Måste ta bort hela raden.
Server.MapPath kan jag ju använda för att få fram vägen till den fil som jag
använder. Den filen ligger ju i min mapp för just detta projekt.
Databasen däremot finns i en annan mapp ett steg ovan. Hur kan man då backa
tillbaka/upp ett eller flera steg, tja det är ju det jag inte vet.
/Pontus