Hej Svårt att svara på detta, beror så mycket på scoopet.. Hej OlaHur skulle man kunna lösa detta på bästa sätt?!
Då vill jag tänka lite högt igen. Skrev en tråd för den tid sedan där jag hade lite funderingar kring strukturen av databasen.
Fick bra förslag från Niclas och Pelle och jag har nu en fungerade och bra databas.
Allt handlar om att ge användarna möjligheten att kunna lägga in en förfrågan om att spela golf (en golf sida www.theduffers.se), dvs en medlem skall kunna lägga in en förfrågan till andra användare.
Själva förfrågan fungerar som jag tänkt men vill som sagt tänka lite högt kring det faktum att en användare kan tacka ja till en (eller flera förfrågningar). Vill understryka att detta är inget bokninsförfarande på så vis att man skall titta på om det finns lediga tider, hur många spelare som kan boka mm. Utan snarare helt enkelt en förfrågan till andra medlemar som kan anmäla sig till en (eller flera förfrågrningar).
Min databas ser ut enligt:
tblMembers
PersId PK
Fname
Lname
HCP
Club
MemberTime
Email
tblPlayEvent
PlayEventId PK
SuggestBy (Relation med tblMembers på PersId)
PlayTime
Track
Holes
tblPlayAcceptance
PlayAcceptanceId PK
PlayAcceptance
PersId (Relation med tblMembers)
PlayEventId (Relation med tblPlayEvent)
På min Master.Page så har jag en Lable som ställer en fråga (count) mot min databas för att se om det finns några spelförfrågningar. Om så är fallet så returnerar den antalet och presenterar detta för de som besöker sidan.
Då en användare klickar på den länk som är knutat till den summering som finns på min Master så presenteras de förfrågningar som finns ("viewplayevent.aspx"). Dett i två olika gridar. Den ena som visar alla förfrågningar och den andra med de förfrågningar som har "anmälningar".
Nu vill jag på ett enklet och kanske framför allt användar vänligt sätt ge användarna möjlighet att anmäla sig till en eller fler för den delen.
Som jag tänker lite så här i början är ju att man som användare givetvis logga in för att anmäla sig till en förfrågan. Som jag har det nu är att jag på min "viewplayevent.aspx" har en knapp som heter boka/anmäl, om inte användaren har loggat in så kommer han inte vidare, inga konstigheter. Väl inloggad och klickar på knappen för att boka så för kommer han till en boka sida och det är här jag inte riktigt vet hur jag skall presentera data för dem?!
Tankar som jag har är:
Användaren vill se,
1) Vilka förfrågningar finns den oavsett om den har anmälningar eller ej?
2) Vilka förfrågningar finns det och vilka är anmälda?
Kommer inte på så många senarium, men dessa två är väl bland de viktigaste?!
Så hur ser ni på detta och vad bör jag tänka på?!
Mycket text och många funderingar, men jag hoppas att det finns någon som kan "tänka högt" med mig, för det fyra väggarna svarar konsigt nog inte på mina frågor...:-)
Tack på förhand!
Är det någon kod jag behöver slänga med så säg till så fixar jag det!
Mvh,
Thomas
Sv: Hur skulle man kunna lösa detta på bästa sätt?!
T.ex. behöver du filter på alla landskap/städer.. ? ;)
Antagligen inte, utan vi pratar om den lokala golfklubben, typ?
Isf räcker det väl med en lista som visar alla tävlingar med ett filter på rimligt tidsintervall..
Kanske nån liten grön "lampa"/ikon när det är ledigt och en röd när det är fullt. Och när man klickar på en Tävling i listan kommer man till detaljerna (vem/vilka är anmälda osv), eller expandera en div..
Men gör det inte för svårt för dig om du känner dig osäker på lösningen... :)Sv:Hur skulle man kunna lösa detta på bästa sätt?!
Tack för ditt svar!
Nu har jag fått fart på en annan tråd och jag är på väg till en bra lösing på det, men jag är nog med på din linje att inte göra det allt för krångligt!
Som sagt, tack för att du tod dig tid!
=)
Mvh,
Thomas