Provade att stänga av ViewState på sidan, och märkte att taggen och en del data fortfarande låg kvar, är det en bugg eller skall det vara så? Det ska vara så (fast anledningen verkar ngt oklar): Tack!ViewState frågor!
EnableViewState="false":
<input type="hidden" name="__VIEWSTATE" id="__VIEWSTATE" value="/wEPDwUKLTQwOTQxODE3MWRk" />
EnableViewState="true":
<input type="hidden" name="__VIEWSTATE" id="__VIEWSTATE" value="/wEPDwUKLTQwOTQxODE3MQ9kFgJmD2QWAmYPZBYCAgEPFgIeA2RpcgUDbHRyZGQ=" />
Hörde att in-line kod lagras i ViewState, gjorde lite försök på egen hand och fann att ViewStatens storlek inte påverkades nämnvärt av kodblocken, men att innehållet påverkades något:
Exempel på ViewStates:
"/wEPDwUKLTQwOTQxODE3MQ9kFgJmD2QWAmYPZBYCAgEPFgIeA2RpcgUDbHRyZGQ=" (ViewState på, alla kodblock finns med)
"/wEPDwUKLTQwOTQxODE3MQ9kFgJmD2QWAmYPZBYCAgEPFgIeA2RpcgUDbHRyZGQ=" (ViewState på, alla kodblock #2 finns med, bara för att se att ViewState inte varierar varje gång sidan laddas om)
"/wEPDwUKMTAxMjE4NDk1Nw9kFgJmD2QWAmYPZBYCAgEPFgIeA2RpcgUDbHRyZGQ=" (ViewState på, ett kodblock saknas!)
"/wEPDwULLTE2NjgxOTg0MjUPZBYCZg9kFgJmD2QWAgIBDxYCHgNkaXIFA2x0cmRk" (ViewState på, ett stort kodblock extra!)
Någon som känner för att klargöra?Sv: ViewState frågor!
scottonwriting.net/sowblog/posts/1608.aspx
Finns en viewstate decoder som man kan använda för att kika vad man har i sitt viewstate (fast det är inte lika spännande som det låter tyvärr, mestadels autogenererat blaj som kontroller på sidan tror att dom behöver lagra):
www.pluralsight.com/tools.aspxSv:ViewState frågor!
Jo, jag har ViewState Decodern, hittar inte mina kodblock i ViewState, men jag har hört att de skall göra det ändå, ville bara se om det stämmde, det känns lite ologiskt att icke-kontroller behöver ViewState (om man inte explicit gör en property som skriver till / läser från ViewState förståss).