Hej Jo, tipset är väl att alltid skriva på engelska. Nu har jag konverterat all kod till att vara utan å ä eller ö. Mer om orsaker Kommit ett steg längre, alltså det fungerar nu men nog inte hela lösningenÅ, Ä och Ö i asp.net VS2005
Uppgraderade VS 2005 med servicepack 1 samt SP1 för VS 2005 och Vista
Fick sedan error på de ställen i koden jag använt Å,Ä och Ö
Dett ahr funkat jättebra tidigare i både variabler, funktionsnamn och konstanter men inte nu.
Någon som vet varför?
Jo jag vet att många inte använder sådan tecken och helst skriver engelsk version på allt men men.
Det gick tidigare men inte nu.
Vad är felet nu ?
mvh RolandSv: Å, Ä och Ö i asp.net VS2005
Även om man får det att funka med svenska tecken så åker man förr eller senare på problem när man försöker anv. någon dll eller byta version eller bara OS.
-Vill man anda skriva pa svenska, sa lat bli vara speciella tecken :-)Sv:Å, Ä och Ö i asp.net VS2005
Men nu blir det knas då jag i anrop till en access databas som har fältnamn med å ä och ö.
Jag skickar givetvis rättstavade fält men det blir fel i anropen då sidan kodar å ä och ö i strängen helt fel.
Detta sedan jag installerade om Visual Studio
Någon som vet vad jag saka göra, please?
mvh RolandSv: Å, Ä och Ö i asp.net VS2005
Om jag tilldelare en sträng variabel med följande så visas
Dim a as string = "Benämning"
txtNamn.Text = a
så visas följande i en textbox
Ben?mning
Alltså ä blir en fyrkant (visas som frågetecken här i inlägget)
Vad har hänt?
mvh RolandSv:Å, Ä och Ö i asp.net VS2005
Nu klara kompilatorn av å, ä och ö samt strängar med dessa tecken kodas på rätt sätt.
Lagt till raden
<globalization fileEncoding="ISO-8859-1" requestEncoding="ISO-8859-1" responseEncoding="ISO-8859-1" culture="sv-SE" />
i web.config under avsnittet <system.web> men egentligen borde det vara något annat som råkat ändra sig i inställningar i datorn.
Höll för en vecka sedan, strax före det började strula, på med att programkod för att läsa vilken inställning datorn har för att välja språk vid start av webaplikation.
Kan tänkas att jag där strulat till det och satt om något som sedan blivit permanent i registret.
Hade även viss kod för att sätta landsunik kod men strulade en del sedan fick jag tipps här på forumet och det löste problemet med att hitta rät tinställning men nu har jag kvar problemet med att jag ställt om något.
Men vet ej var jag hittar detta så att jag kan ställa tillbaka.
Klantigt, jag vet.
mvh Roland