Hjälp! Tack för svaret, jag ser inte hur den artikeln hjälper mig dock? Hej! Jag har inget direkt svar på din fråga men jag vet att man kan komma åt en nodlista från xml på det här sättet:Binda xml-värde till TreeView
Har letat mig fördärvad på nätet och behöver hjälp, tips eller åtminstone glada tillrop.
Jag försöker visa ett värde från en xml-fil i en TreeView. Jag kan binda första nivåns noder till Attribut i xml-dokumentet, men hur binder jag nästa nivå till värdet mellan xml-taggarna?
del av xml:
<data kol="order">
<data kol="yd">
4205
</data>
<data kol="dbyd">
4700
</data>
</data>
I min kod binder jag första nivåns attribut:
TreeNodeBinding _rootBinding = new TreeNodeBinding();
_rootBinding.DataMember = "data";
_rootBinding.TextField = "kol";
för att skriva ut "order" i min treeviewnode.
Jag vill sedan visa värdet mellan data taggarna i nästa nivå i min treeview:
private TreeNodeBinding _parentBinding = new TreeNodeBinding();
_parentBinding.DataMember = "data";
_parentBinding.TextField = //???? VAD SKA JAG SKRIVA HÄR FÖR ATT BINDA VÄRDET???
_parentBinding.Depth = 2;
I en .aspx-fil skulle jag förmodligen kunna göra något i stil med:
<code>
<DataBindings>
<asp:TreeNodeBinding DataMember="data" TextField="#InnerText" />
</DataBindigs>
</code>
Men jag måste göra det i min codebehind-fil, jag har ej heller möjligheten att göra det grafiskt i visual studio utan måste göra det i koden... Vad ska jag således sätta _parentBinding.TextField till?
Mycket tacksam för svar!!!
/Tobbe
Sv: Binda xml-värde till TreeView
Svara
Sv:Binda xml-värde till TreeView
Jag kan komma åt rätt nivå och om jag ville, skriva ut xml-taggens attribut, men det är inte där problemet ligger. Jag vill kunna visa värdet mellan xml-taggen i min treeview, d.v.s. binda propertyn textField till värdet mellan xml-taggen, men jag kan inte göra det i .aspx -filen. Hur skriver jag i min codebehind-fil?
private TreeNodeBinding _parentBinding = new TreeNodeBinding();
_parentBinding.DataMember = "data";
_parentBinding.TextField = //OBS!!! ???? VAD SKA JAG SKRIVA HÄR FÖR ATT BINDA VÄRDET??? OBS!!!
_parentBinding.Depth = 2;
Sv: Binda xml-värde till TreeView
Dim doc As XmlDocument = New XmlDocument()
doc.Load(Server.MapPath("sökväg till filen"))
Dim nodes As XmlNodeList = doc.SelectNodes("sökvägen i ditt xml till de noder du vill åt")
Hoppas att det kan ge dig någon idé i alla fall
Annelie