Hej, Jag skulle i stort sett lista thumbs ( 6-8 st på varje sida, om de blir än 6-8 bilder i ett album.), och sedan länka dem till orginalbilden, och till exempel använda thickbox för att snyggt och fint kunna koppla på dem. För att förenkla ex. redigering, så kan man vid uppladdning av bilden till sidan, skapa en thumbnail av orginalbilden. Hej Fredrik och tack för ditt svar! Att ha dem i en databas istället för i en mapphiearki går ju givetvis också bra. Verkigen jätte bra!! Precis skulle jag vilja ha! Jag har under senaste dagarna använt mig av Smoothgallery i ett projektEnkelt men funtionellt fotoalbum för webb
Har har tagit mig an att hjälpa en vän att förnya hennes webbsida. Sidan i sig är mer eller midre klart men det som återstår är att göra ett vettigt album till sidan. Hennes verksamhet är bla att sälja fest och brudklänningar. Det är under dessa två kategorier jag vill ha någon form av vettig lösning för att hantera de olika bilderna.
Har aldrig tidigare jobbar med bilder i den här utsträckningar och visst kunde jag Googla runt lite för att se om jag hitta någon lösning. Men eftersom jag vet att det finns så mycket kunskap samlat på ett och samma ställe så börjar jag här på PelleSoft! =)
Jag jobbar med VS 2005 så kanske det till och med så att .NET har någon bra funtion för detta?!
Tacksam för alla svar!
Mvh,
ThomasSv: Enkelt men funtionellt fotoalbum för webb
Antar att sidan inte funkar som en webbshop, utan mer som ett portfolio över några kreationer som besökare kan titta på och dreggla åt. :)Sv:Enkelt men funtionellt fotoalbum för webb
Precis som du säger ska det vara som ett portfolio! Men jag är lite osäker på hur jag ska på bästa sätt lösa det.
Ok, thumbs det låter helt klart ok. Snyggt sätt att presentera bilderna under varje kategori! Sedan är dessa klickbara så man öppnar originalbilden. Precis som jag tänkt mig!
Att länka till original bilden skriver du. Tänker du att admin för sidan laddar upp bilderna under en speciell mapp på servern, en för varje kategori. Och här även mapp för thumb som sedan alltså länkas till original bilden?!
Som sagt har jag aldrig jobbat med bilder på detta sätt och min första tanke var att ha bilderna i en databas, men det kanske är att krångla till det?
Tack på förhand!
Mvh,
Jag tänkte så här. Bild laddas upp av admin, kopia av bilden görs, denna cropas till ex. 100*75
En sparas i /images/bild1.jpg en sparas i /images/thumbs/bild1.jpg, sökväg för visningsbild samt för thumbnail och övrig information (kategori, beskrivning av bild, etc) sparas i en databas. Sedan hämtas det där ifrån (underlättar ju att göra paging, dela upp i kategorier).
Man kan ju ha olika mappar per kategori också om man vill :) eller en och samma mapp, och så ger man filen namnet för kategorin: sommar_klanning1.jpg , sommar_klanning2.jpg, etc..
Presenteras som
<code>
</code> med tillhörande info ex. under bilden och i ex. länkens title osv..
ex. på visning http://www.kjjk.se/galleri.asp (kanske inte ett snyggt sätt.. men det kan ju göras snyggt om man vill :) )
Vad vet jag :)Sv:Enkelt men funtionellt fotoalbum för webb
Tack för din hjälp!
Ska se om jag kan få till det!
Mvh,
http://smoothgallery.jondesign.net/showcase/gallery/
Väldigt lätt att använda, verkar funger i alla större webbläsare och skitsnyggt. Dessutom finns det många valmöjligheter för utseendet.
Med lite trickande kan du också kombinera den med Slimbox.
http://www.digitalia.be/software/slimbox